Los bericht bekijken
  #1  
Oud 3 januari 2007, 13:55
agnez agnez is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 7
Standaard Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium?

Besten,

Ik zit enigszins in mijn maag met het urencriterium. Ik ben begin dit jaar gestart met het aannemen van opdrachten als freelance copywriter. De eerste 5 maanden deed ik dit nog naast een baan van 3 dagen per week, maar vanaf juni helemaal op mezelf. Nu ben ik mijn administratie over 2006 aan het afronden en merk dat ik bij lange na niet bij het urencriterium van 1250 in de buurt kom en dus geen recht zal hebben op starterskorting.
Ik heb afgelopen jaar ruim 400 declarabele uren gedraaid en daarmee een omzet gehaald waarvan ik prima kan leven (doordat ik er die eerste paar maanden nog wat salaris bij had, moet het aantal uren komend jaar natuurlijk wel wat omhoog). Daarnaast heb ik uiteraard tijd besteed aan aquisitie, administratie en afspraken, maar 850 uren? Nou, nee.

Stel dat iemand de helft van 1250 = 625 uur kan declareren dan heeft diegene (bij een redelijk uurtarief) een riante omzet. Maar dan moet er nog 12 uur per week! aan andere zaken worden besteed om aan het urencriterium te voldoen. Waar haal je die uren vandaan?!

Een vraag die me hierbij trouwens zeer parten speelt: wat interesseert het de belastingdienst eigenlijk hoeveel uur ik maak? Als ik mijn eigen broek op kan houden en keurig belasting betaal, maakt het toch niet uit hoeveel tijd ik daarin steek?

Ik zie vast iets over het hoofd ;-) Wie schijnt er licht?
Dank,
Agnez
Met citaat reageren