Los bericht bekijken
  #18  
Oud 5 april 2006, 19:21
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Hoe bepaal je je uurtarief?

Volgens mij gaat het "ook" over de waarde die jouw dienst veroorzaakt. Maar ook andere factoren spelen mee. Voor mij (in de management, consultancy en mediation) spelen mee:
  • de gangbare tarieven op de markt; deze kunnen enorm fluctueren en hebben de afgelopen jaren een behoorlijk dieptepunt gekend. Grote bedrijven hadden zelfs na een periode van tariefdaling het 2-voor-de-prijs-van-1-beleid. Dat kan (hoeft niet) leiden tot het verlagen van je tarieven.
  • de omvang van de opdracht; het aantal uur per week kan het tarief beïnvloeden. Hierbij speelt mee dat als ik ergens 20 uur/week een opdracht heb, ik voor het restant van de uren voor andere opdrachtgevers minder aantrekkelijk wordt. Dat wordt snijverlies genoemd. Dus een voor mij ongunstige uuromvang kan ik tot een hoger uurtarief laten leiden.
  • looptijd van de opdracht; hoe langer de looptijd, hoe lager het uurtarief zou kunnen worden. Het wordt dan gemakkelijker om de beoogde jaaromzet te realiseren.
  • de aard van de branche; in mijn branche (met niet al te lage uurtarieven) is het wel zo dat ik per dag van een opdracht gehaald kan worden, en dat het verkrijgen van een nieuwe opdracht soms weken kan duren. Dit risico dek je ook in met je uurtarief.
En ik vergeet er vast nog wel een paar. Leidend is dat je uiteindelijk per periode een bepaalde omzet moet / wil halen.
Met citaat reageren