Los bericht bekijken
  #16  
Oud 2 juli 2009, 17:12
mvds mvds is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juli 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Fout in mijn gemaakte opdracht...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rub3n Bekijk bericht
Ik vind de laatste post erg raar.

Je moet een product gewoon 100% goed afleveren. Daar ben ik het volledig mee eens met de topic starter!
Daar ben ik het ook mee eens (hoewel 100% goed niet bestaat - wijs mij 1 stuk software aan zonder fouten in versie 1.00, zelfs voor OpenSSH gold dat niet!), mits je het als project hebt aangenomen voor een fixed fee. Als je een offerte doet voor een geschat aantal uren, en achteraf de werkelijke uren afrekent, kan het best gebeuren dat later alsnog een bug opduikt. In dat geval vind ik dat je je extra uren best mag rekenen. Waarom moet dat jouw risico zijn?

De vorm waarin je je afspraken hebt gemaakt (die topic starter onvermeld laat), bepaalt natuurlijk voor een groot deel welke risico's bij wie liggen. Techneuten (waaronder it'ers) leggen m.i. de schuld te snel bij zichzelf, ik vermoed uit een soort eergevoel. Aan het andere eind van het spectrum heb je juristen, die daar doorgaans veel minder moeite mee hebben.

Verder ben ik van mening dat hier geen sprake is van een product, maar van een dienst, temeer daar het mede gaat om het inbouwen in een bestaande site en het een eenmalig project is. Dat maakt het ook anders.

De uiteindelijke oorzaak en oplossing van de bug wijzen erop dat het allemaal volledig buiten de invloed van opdrachtnemer lag. In dat licht moet je er toch niet aan denken dat je het hele bedrag had teruggeboekt! Zelfs als je fixed fee te werk bent gegaan zou je in theorie nog kunnen naberekenen, omdat je een probleem hebt opgelost dat niet het jouwe was (hoewel dat weer af te raden is ivm de goede verhoudingen )

[edit: en in reactie op ramon fincken: gratis support is mooi, maar daar moet je denk ik wel rekening mee houden in je prijsstelling. Bovendien gaat zo'n regel denk ik niet in alle gevallen op, even extreem gesteld: als je een klant in korte tijd erg gelukkig maakt met een hele eenvoudige quick fix van 1 uur werk, en later blijkt het toch wat complexer te liggen en moet je er reeel gezien toch 10 uur in steken, dan hoeft dat toch niet gratis?]

Laatst gewijzigd door mvds; 2 juli 2009 om 17:18 Reden: er kwam net nog een posting langs
Met citaat reageren