Los bericht bekijken
  #1  
Oud 26 november 2007, 17:32
NoX NoX is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 15
Standaard Dillema: opdracht via bemiddeling of eigen netwerk

Hoi,

zaols uit de titel al blijkt zit ik met een dillema. Ik werk sinds 1 juli 2007 als freelance software ontwikkelaar.
Ik had bij de start direct 2 grote opdrachten te pakken, per november was ik daar mee klaar en dus op zoek naar nieuwe opdrachten. Echter, dat blijkt lastiger dan gedacht.

Tijdens mijn eerste klussen werd ik plat gespammed met potentiele opdrachten, waar ik op dat moment geen tijd voor had, nu blijft dat echter uit, ondanks herhaaldelijk opschudden van mijn eigen netwerk en alle freelance pools waar ik ingeschreven sta. Dus met lede ogen sta ik toe te kijken hoe mijn opgebouwde financiele buffer weer wegsmelt als sneeuw voor de zon. Dit neemt dusdanige vormen aan, dat ik serieus overweeg om weer voor een baas te gaan werken.

Anyway, vandaag eindelijk een intake gesprek gehad om voor een groot IT bedrijf te gaan werken, voor 5 a 6 maand, via bemiddeling. Het werk is prima te doen, wellicht iets minder leuk en uitdagend, maar ja, je kan niet kieskeurig zijn als je geen werk hebt.
Daarbij werd ik ook nog eens door de 2 oude opdrachtgevers uit mijn eigen netwerk gebeld voor wat grotere klussen in januari 2008.

Kortom: dilemma:
- Ga ik die detacheerklus aannemen ? of wacht ik rustig af wat er in januari gaat komen?
- Ga ik voor zekerheid en iets minder leuk werk en een iets lager uurtarief? of ga ik voor 100% leuk en 100% leuk uurtarief?
- Ga ik voor een bemiddelingsbureau werken (met daarbij nog een tussenbureau)? of blijf ik trouw aan mijn eigen netwerk, waarbij ik pas weer in januari aan de slag kan?
- Ga ik voor langere perioden aan het werk (5+ maanden) en is dit haalbaar als freelancer met een eigen netwerk ?? of hou ik het juist op 2 a 3 maanden?

Al met al veel keuzes te maken. Wat mij in ieder geval al tegenvalt is dat de opdrachten via bemiddeling vaak langer zijn dan 2 a 3 maanden. Mijn gevoel zegt dat moeilijk te rijmen valt met het opbouwen van een stevig netwerk van klanten, domweg omdat je geen tijd hebt om bij ze langs te gaan.

Daarbij krijg ik ook nogal eens een aanbod om ergens in vaste dienst te komen, wat wel aantrekkelijk is als je het even niet meer ziet zitten. Dit zou ook in deeltijd kunnen (deels vast, deels freelance), echter ik vraag me af of dit financieel aantrekkelijk is ivm met diverse aftrekposten die je mogelijk misloopt.

Genoeg vragen dus, iemand vergelijkbare ervaringen of tip, suggesties en oplossingen ?

Alvast bedankt,
Richard
Met citaat reageren