Los bericht bekijken
  #1  
Oud 28 oktober 2006, 23:52
Singer Redactie's schermafbeelding
Singer Redactie Singer Redactie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 24
Standaard Oriëntatie op de freelancemarkt

Beste Lancelot'ers,

Ik heb een aantal vragen, waarmee ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Op dit moment werk ik parttime in een boekhandel. Hoewel ik het leuk werk vind, en het nog zeker een tijd wil blijven doen, zou ik graag in de toekomst er iets bij willen doen in de vorm van freelancewerk. Dit werk wil ik graag thuis kunnen doen. Mijn eerste vraag is:

- Welke beroepen zijn erkende freelanceberoepen? Is er een lijst (evt. op internet) die ik kan raadplegen? Heb al gegoogled maar kan niets vinden...

Ik denk zelf in de richting van vertaler Nederlands/Spaans (ben tweetalig opgevoed). Of iets met tekstcorrectie -en redactie. Ik heb hier echter geen papieren voor en weinig ervaring! Voor ik besluit om eventueel een opleiding te volgen is het wel handig om te weten of er kans voor mij is op de markt! Mijn tweede vraag is daarom:

- Hoe kan ik het beste te weten komen hoe de markt van (in dit geval) vertalers/redacteurs in elkaar steekt? Is de markt nog open voor "vers bloed"? Welke positie heeft de freelancer? Wat zijn de toekomstprognoses?

En mijn voorlopig laatste vraag is:

- Is het belastingtechnisch voordelig om naast een vaste baan (in mijn geval het parttime werk in de boekhandel) te combineren met eventuele inkomstenbronnen uit freelancewerk?

Mocht je mij met één of meer van deze vragen kunnen helpen, GRAAG!

Alvast bedankt,

LSV.
Met citaat reageren