Los bericht bekijken
  #1  
Oud 27 december 2009, 13:50
trevi42 trevi42 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 december 2009
Berichten: 2
Standaard Correct/legaal gebruik van software; hoe aan te pakken?

Beste Lancelots,

Allereerst bedankt voor de duidelijke website en het informatieve forum!

Betreffende het correct/legaal gebruik van software zit ik met het volgende:

Voor mijn bedrijfsactiviteiten (software dev.) wil ik gebruik maken van een laptop die ik tevens gebruik voor mijn studie. Om de kosten te drukken gebruik ik zoveel mogelijk open-source oplossingen voor het bedrijf (Open Office, Eclipse, e.d.).

Echter voor mijn studie heb ik andere software pakketten nodig (met studentlicentie) waaronder MS Office, MATLAB, Maple, CATIA, etc. Deze zijn op dezelfde laptop geďnstalleerd.

Mijn vraag is simpelweg: Mag dit? Dus m.a.w., bij eventuele controle door bijvoorbeeld de BSA ben ik dan in hun ogen legaal bezig?

Ik vind het namelijk erg ver gaan om (zeer prijzige) zakelijke licenties voor MATLAB, CATIA e.d. te kopen, terwijl ik deze niet voor mijn bedrijfsactiviteiten gebruik.


Mocht bovenstaande niet als legaal gezien worden; welke andere mogelijkheden heb ik dan? Aangezien het een eenmanszaak betreft denk ik dat het geen verschil maakt als er een tweede laptop aangeschaft wordt waardoor bedrijf en studie gescheiden worden. (Ik denk dit aangezien beide laptops zich binnen hetzelfde pand bevinden en privé en zakelijk als gelijk gezien worden bij een eenmanszaak. Dus bij controle worden beide laptops aan controle onderworpen en ontvang ik dus een fikse boete omdat ik studentlicenties gebruik voor de studiegerelateerde software?)


Momenteel weerhoudt bovenstaande mij van het starten van mijn bedrijf. Aangezien ik enkel sporadisch opdrachten aanneem zijn grote investeringen (in bijvoorbeeld een apart bedrijfspand of dure licenties voor niet bedrijfsgerelateerde software) geen optie. Hopelijk kunnen jullie mij meer inzicht verschaffen in een legale oplossing, zodat ik met een gerust hart (ook bij eventuele controle) aan de slag kan.

Bedankt voor jullie hulp.
Met citaat reageren