Los bericht bekijken
  #9  
Oud 15 mei 2010, 08:53
t_captain t_captain is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 12
Standaard Re: Geen ondernemer voor de IB en toch VAR-WUO gekregen. Bezwaar maken?

Ik begrijp het antwoord, maar zoals wel vaker met de belastingtelefoon heb ik het gevoel dat ze vanuit de standaardsituatie antwoorden.

Zoiets als: "ondernemers doen ondernemersaangifte, particulieren doen particuliere aangifte, dus als je maar invult welke formulieren je krijgt komt alles goed".

Maar dit soort antwoorden doet geen recht aan de vraag of de belastingdienst wel de juiste oproep tot aangifte heeft verstuurd.

VAR-WUO betekent letterlijk dat jouw VAR-werkzaamheden worden beschouwd als het drijven van een onderneming. De bijbehorende winsten moeten logischerwijs worden beschouwd als winst uit onderneming, en dus niet als resultaat overige werkzaamheden. Winst uit onderneming kun je niet eens opgeven in een particuliere aangifte, er zijn geen rubrieken voor. Ik zou niet creatief gaan doen in het voordeel van de belastingdienst, door de winst op een andere manier in te vullen.

Als je een particuliere aangifte strikt zou invullen, zou je alle zakelijke inkomsten en uitgaven buiten de aangifte laten. Deze worden immers niet gevraagd. Waarschijnlijk is dat ook niet helemaal het gewenste resultaat voor de belastingdienst Maar overleg eens over deze mogelijkheid met een fiscalist.