Los bericht bekijken
  #7  
Oud 18 juni 2008, 18:59
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Uitgaven en nut reclame maken

Ik herken het dilemma van Dennis wel. In het begin van mijn ondernemersbestaan heb ik 1 keer een mailing uit gedaan, met name om mijn netwerk te laten weten dat ik voor mezelf was begonnen. Buiten leuke en verraste reacties leverde dit toen direct 1 vaste klant op, leuke opsteker dus.
Sindsdien is het enige wat ik doe een website in de lucht houden en af en toe bij gelegenheid een visitekaartje uitdelen. Daarnaast adverteer ik 1 x per jaar in een blaadje voor ene goed doel. Het levert nooit klanten op maar wel een goed gevoel. Wat mij betreft is de belangrijkste vorm van promotie: goed werk leveren en dus tevreden klanten kweken.
Ook ik heb de luxe om nog geen moment zonder werk gezeten te hebben, integendeel. Ik realiseer me heel goed dat de luxe volgend jaar anders kan zijn. Echt nee verkopen doe ik daarom nooit. Wel kan het gebeuren dat een opdrachtgever wat langer moet wachten of wat water bij de wijn moet doen (iets minder uren dan gevraagd). Ik leg me maximaal op drie dagen per week bij mijn opdrachtgevers vast, de overige dagen/uren vul ik flexibel en meestal vanuit mijn eigen kantoor in. Dit laat voldoende ruimte om in noodgevallen wel even tijd te kunnen maken. Ik lenig dan eerst de ergste nood en maak afspraken voor een later tijdstip om minder dringende zaken voor ze aan te pakken. Tot nu toe werkt dit uitstekend maar ik ben dan ook niet te beroerd om werkweken van 80 uur te maken als het zo voorkomt.
De vraag is denk ik niet zozeer of je wel of niet aan naamsbekendheid / acquisitie moet doen maar meer: hoe organiseer je je opdrachten/werk zo dat je toch zoveel mogelijk tegemoet kunt komen aan (potentiele) opdrachtgevers? Ik denk namelijk dat dit een belangrijke uitbreiding van je netwerk is. Tevreden opdrachtgevers komen vaak weer bij je terug en vertellen het door aan anderen die zich vervolgens bij je melden.
Met citaat reageren