Los bericht bekijken
  #1  
Oud 25 april 2013, 17:14
klaasje klaasje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2013
Berichten: 10
Standaard Gevolgen fictief dienstverband

Hallo mede forumleden,

Omdat ik eigenlijk nieuw ben in de zzpwereld ben ik een beetje gaan googlen over wat de worst case scenario zou kunnen zijn voor een ondernemer, namelijk dat je je bezigheden als fictief dienstverband worden gezien. Ik heb echter weinig kunnen vinden over de concrete gevolgen, maar wel dit:

Gevolgen opdrachtnemer:
- Alle kosten die je gemaakt heb mag je niet afschrijven en daar moet je dus gewoon belasting over betalen
- Hetzelfde geldt voor ondernemersfaciliteiten en mkb winst vrijstelling
- Je krijgt alle btw terug gestort.
- Je krijgt nog een boete
- Ipv inkomstenbelasting betaal je loon belasting

Gevolgen opdrachtgever:
- Die moet de werkgeverspremies betalen (WAO/WIA 5,05%, WW 4,55%, Gedifferencieerde premie WGA Variabel, < 2%)
- Opdrachtgever krijgt een boete
- Alle BTW over de kosten van de odprachtnemer mag hij niet meer als voorbelasting aftrekken en moet hij dus betalen, inclusief boete

Klopt het verhaal hierboven en wat voor boetes worden er gehanteerd zowel voor opdrachtnemer als opdrachtgever?

Moet je als opdrachtnemer dus nu IB gaan betalen over inkomsten + btw?

Is het zo dat de opdrachtgever de gemist btw op jou kan verhalen omdat hij niet meer als voorbelasting af mag trekken? Hetzelfde voor de werkgeverpremies.

Is er iemand hier die ellendige situatie wel eens meegemaakt heeft en uit ervaring kan vertellen wat er echt gebeurt en of de belastingdienst wel/niet coulant is?
Met citaat reageren