Los bericht bekijken
  #4  
Oud 9 januari 2007, 12:36
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Twijfel?

Wat Erix beschrijft, rond de jaarwisseling heb ik ook gehad: Tevreden met 2006, maar onzeker wat 2007 gaat doen. Het doet mij goed dat ik hierin niet de enige ben.
Ik ben na bijna 30 jaar werknemer te zijn geweest, nu ondernemer geworden. Met de regels heb ik niet zo'n moeite, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik in mijn activiteiten juist met regels werk. :-)

Het grootste nadeel van ondernemerschap tegenover werknemerschap zijn voor mij:

1. Het groot aantal risico's die ik als ondernemer loop. Toen ik als werknemer tegen een bedrijf 'zus of zo' adviseerde, lag ik daar niet wakker van als mijn advies anders uitpakte. Nu moet je op je tellen passen, i.v.m. claims, verlies aan klanten, enz. Met alles wat ik als ondernemer fout doe, krijg ik direct de rekening van gepresenteerd. Dat heb je als werknemer niet. Daar zit natuurlijk ook de uitdaging!

2. Het grillige betaalgedrag van klanten in relatie tot de strikte betalingstermijnen die ik na moet komen, richting verzekeraars of de Belastingdienst. Je moet een financiele buffer hebben.

Aan de andere kant vond ik het een vreemde maar prettige gewaarwording, dat ik geen overleg hoefde te plegen, voor mijn vakantieperiode. Gewoon gaan wanneer ik wil. (dat deed ik dus ook, maar kwam er wel achter dat je beter kunt aansluiten met de vakantieperiode van je klanten. In mijn geval is dat de bouwvak(antie)).

Verder ben ik ook een beetje de huisvader, die kinderen opvangt en begeleidt met huiswerk, ze wegbreng naar sport, enz. Dat soort zaken is veel beter combineerbaar met ondernemerschap dan met werknemerschap.

Alle plussen en minnen houden elkaar zich aardig in evenwicht, zodat ik niet zo gauw twijfel om weer werknemer te zijn. Misschien heeft dat ook te maken met leeftijd. Ik ben net 50 (een ruim ervaren veertiger dus) en mijn pensioenhorizon is nog 'maar' 15 jaar weg en ik merk dat je op deze leeftijd betere afwegingen maakt, dan toen ik nog jonger was.

Misschien heeft dit ook te maken met het feit dat mijn vrouw fulltime werkt, zodat we wel deels een vast inkomen hebben.

Wim

PS: hoe plaats ik smileys in de tekst?
Met citaat reageren