Los bericht bekijken
  #1  
Oud 20 februari 2013, 13:24
tieske1983 tieske1983 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 februari 2013
Berichten: 1
Standaard Van 100% freelance, naar 90% loondienst en 10% freelance. Wat verandert er voor mij?

Goedemiddag allemaal,

De afgelopen 7 jaar heb ik freelance gewerkt met een VAR WUO. Ik voldeed aan het urencriterium en omdat ik niet heel veel verdiende hoefde ik, na alle aftrekposten, uiteindelijk geen tot zeer weinig belasting te betalen.

Vanaf maart dit jaar gaat mijn situatie echter veranderen. Ik ga full time in loondienst, maar wil daarnaast nog wel de vrijheid hebben om wat losse opdrachten freelance aan te nemen. Nu probeer ik inzichtelijk te krijgen wat er voor mij precies gaat veranderen. Ik ga absoluut niet aan de urennorm voldoen, dus de zelfstandigenaftrek is niet meer op mij van toepassing. Ook betwijfel ik of ik nog een VAR WUO zou krijgen. Ik denk dat ik ongeveer €8000 euro winst zal gaan behalen uit mijn freelance werk. Met een beetje een negatieve berekening (dus geen VAR WUO = geen MKB winstvrijstelling, geen zelfstandigenaftrek, etc.) lijkt het er op dat ik een dikke 3000€ van die 8000 moet gaan afdragen... Dit is significant meer dan wat ik voorgaande jaren moest afdragen, namelijk niets tot zeer weinig. Klopt dit?

En wat zijn mijn opties? Moet ik nu eenmaal accepteren dat er veel minder geld overblijft van mijn freelance werk?

Alvast heel erg bedankt.
(Misschien is het voor berekeningen e.d. handig om te weten dat ik uit loondienst ongeveer 24.000 verwacht te verdienen, dit is incl. vakantiegeld en 13e maand).
Met citaat reageren