Los bericht bekijken
  #6  
Oud 9 april 2010, 11:21
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard Re: Schrijven tegen standaard (kleine) vergoeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik begrijp geloof ik niet helemaal wat je hier wilt zeggen, maar de grootte van de opdracht en het tarief zijn geen factor bij het beoordelen van de btw-heffing. Dat is puur op basis van de aard van het werk.
Ja, dat was inderdaad wat kort door de bocht, maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat sommige activiteiten in de 'schemerzone' door een net andere omschrijving heel duidelijk wel in het 19% tarief vallen (redactie is bijv. altijd met 19% belast). Dus dan pas ik in die gevallen de projectbeschrijving aan. Overigens is in enkele gevallen 'winst-oogmerk' wel een doorslaggevend criterium of de btw-vrijstelling wel of niet wordt afgegeven.

Nu heb ik zelf nog eens de wettekst er bij gepakt:
http://wetten.overheid.nl/BWBR000262...%252FArtikel11

en daarin is geen nadere omschrijving opgenomen ten aanzien van de begrippen 'journalist' en 'schrijver'. Het zou wel erg fijn zijn als de wettekst daar wat duidelijker in was.

En nee je hebt gelijk, privé en zakelijk moeten gescheiden blijven (dat was een beetje dom idee ).

In dit geval neig ik echter toch naar BTW-vrijstelling omdat de tekst echt valt onder journalistiek schrijven. Hier zou ik ook niet eens andere beschrijving voor kunnen bedenken...

Idealiter (en volgens mij heb ik dat ook ergens in een andere discussie op dit forum gelezen) zou je eigenlijk 2 bedrijven moeten oprichten. Één duidelijk gericht op journalistieke teksten (met vrijstelling) en de ander dan voor redactie en ondersteunende activiteiten (met 19%-tarief). Maar ja, in mijn geval loont het niet om daar een dergelijke splitsing in aan te brengen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Gelukkig, de recessie is voorbij
Met citaat reageren