Los bericht bekijken
  #6  
Oud 10 oktober 2006, 13:16
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Accountant of Boekhouder op de hoek

Het is wel belangrijk om in de markt te onderscheiden want niet iedere accountant is hetzelfde. Evenmin niet iedere boekhouder is hetzelfde

Er zijn accountants die weinig inlevingsvermogen hebben in bepaald soort klanten en dus niet pro-actief werken zo heb je ook boekhouders die net als accountants wel pro-actief werken

Waar het hier om gaat is de centrale vraag: waarvoor moet een freelancer kiezen. Vaak moeten wij kleine ondernemers hard knokken voor de centen dus ik ga hier niet uitwijden over accountants die voor de gemiddelde freelancer te duur is. Hoe vind je een administratiekantoor dat goed werkt voor een schappelijk tarief. Daarom geef ik even een voorbeeld van wat er fout kan gaan als je een (te) goedkoop boekhoudertje neemt

Laatst kreeg ik de jaarrekening van een collega kantoor over 2004 te zien. Ze hadden zelfstandigen aftrek toegepast. De freelancer had een winst van €3.000 dat jaar. En de zelfstandigenaftrek was zeg maar €8.000.
Door het boekhoudkantoor was de winst vervolgens op €0 gezet. Geen belasting te betalen HOERA ! dacht de ondernemer. . . . . . maar ja dat is helemaal niet goed. In dit geval zou je €3.000 -/- €8.000 mogen opgeven zodat je een verlies hebt van €5.000. En dat verlies dat kun je bijvoorbeeld weer aftrekken van de winst in 2005. Kortom in dit geval betaalde deze freelancer ongeveer €2.000 TEVEEL belasting! in 2005

Dus wil je alles uitbesteden en er wel zeker van zijn dat het goed geregeld wordt zorg dan dat je wel een goeie adviseur / boekhouder hebt. Het gaat niet om de titel, niet om de prijs maar om de zekerheid dat je m kunt vertrouwen

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren