Los bericht bekijken
  #8  
Oud 3 maart 2011, 19:54
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nou zoveel moeite is het nu ook weer niet.

Er van uitgaande dat je inderdaad een serieuze start maakt en ondernemer word.
dwz
- inschrijven kvk
- BTW nummer krijgen. (ondernemer voor de OB)

Ondernemerschap voor inkomstenbelasting kan ook nog zelfs zonder dat urencriterium word gehaald maar dat is vaak pas achteraf vast te stellen. Bij twijfel zou ik altijd ondernemersaangifte doen (winst uit onderneming) en de belastingdienst laten vast stellen of dat terecht is/was. Zolang je de zelfstandigenaftrek niet toepast is de betaalde belasting nagenoeg hetzelfde.

Let op het zijn wel globale antwoorden, soms gelden er voor specifieke situaties uitzonderingen waardoor je meer belastingvoordeel kunt behalen. maar het voert te ver om hier alle mogelijke regelingen te bespreken. Ik beperk me dus tot de hoofdregels..

Citaat:
*Mag ik de BTW van deze aanschaf terug vragen? (ik heb dan nog nagenoeg geen BTW bij opdrachten geheven dus er valt weinig tot niets te verrekenen
)
Ja als je een camera zakelijk aanschaft mag je de btw terugvragen maar als je hem ook veel prive gebruikt voor hobby werkzaamheden (zoals je ze 80% zakelijk en 20% prive) kan het verstandig zijn maar 80% van de voorbelasting af te trekken. Als jij hem gebruikt op verjaardagen van vrienden en kennissen dan hoeft dat niet, maar als jij als hobby bijvoorbeeld hele thema series maakt of 2x per jaar een reis maakt en dan een online album van 100-den foto's samen stelt dan is dat wel privegebruik.


Citaat:
*Mag ik de kosten van deze camera van het inkomen uit opdrachten trekken?
Ja als jij af ten toe een nieuwe geheugenkaart koopt of een nieuwe lenskap of andere kosten bijv laten afdrukken van de foto's dat zijn allemaal bedrijfskosten.

Citaat:
Wat mag ik aan afschrijving onder de kosten rekenenen die ik van de inkomsten mag aftrekken?
Voor alle investeringen (grofweg zaken die meer als 1 jaar meegaan en duurder als 450 euro zijn) moet je in 5 jaar afschrijven. en je mag maximaal 20% van de aanschafwaarde als kosten nemen in een jaar


Citaat:
*Mag ik elk gewenst bedrag aan ‘prive kapitaal’ op mijn zakelijke rekening storten zonder dat dat wordt gezien als ‘winst’ uit onderneming?
Ja dat mag. Dat word in je boekhouding verantwoord als privestorting in het Eigen vermogen en daarover word geen belasting betaald. Je betaald alleen belasting over de winst (inkomsten minus de kosten). Alle keren dat je geld stort naar je zakelijke rekening vanuit prive of opneemt uit de zaak dan zet je dat op een aparte grootboekrekening prive stortingen en onttrekkingen en dan kun je dat apart in je IB aangifte verwerken zodat je er niet (nog een kker) belasting over betaald.


Citaat:
*Ik wil graag, als ik voldoende heb verdiend, een betere computer aanschaffen. Mag ik daar ook al voor sparen/afschrijven zonder inkomstenbelasting daarover te moeten betalen?
Nee daar mag/kan je niet belastingvrij voor sparen. Je betaald Belasting over je winst en je winst kun je (deels) opnieuw investeren in bijv een nieuwe computer. De afschrijving op de computer mag je dan wel weer opvoeren als kosten..

[Edit] haha, zo heb je geen antwoord en zo 2 keer ;D
Met citaat reageren