Los bericht bekijken
  #13  
Oud 8 juni 2008, 11:22
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR-wuo en belastingdienst oordeelt toch loonheffing

Wim,

Het is inderdaad een raar geval. De Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking zijn hierin ook niet eenduidig. Bijlage 1 punt 3 vermeldt o.a.:

"Een VAR waarin het inkomen als winst uit onderneming wordt aangemerkt (een VAR-winst) heeft vanaf 1 januari 2005 tot gevolg dat de opdrachtgever geen loonheffingen hoeft in te houden en af te dragen"

en verderop (zelfde punt):

"Het VAR-traject is niet geschikt om uitsluitsel te krijgen over de vraag of in een specifieke arbeidsrelatie sprake is van een (privaatrechtelijke of publiekrechtelijke) dienstbetrekking. Daartoe kan in een voorkomend geval de inspecteur van de Belastingdienst (de competente eenheid van de opdrachtgever) worden geraadpleegd".

Dit laatste is wat mijn opdrachtgever heeft gedaan uit voorzorg vanwege de grote hoeveelheid freelancers met een VAR-ROW. Mijn opdrachtgever was net zo verbaasd als ik dat de Belastingdienst ook de VAR-winst in de beoordeling heeft betrokken, met name omdat in Bijlage 1 onder punt 4 van de beleidsregels o.a. wordt vermeld:

"Wanneer er namelijk gebruik wordt gemaakt van een VAR-winst...kan de beoordeling van de arbeidsrelatie (wel of geen dienstbetrekking) achterwege blijven".

Grote vraag is sowieso op welke basis de BD heeft geoordeeld dat sprake zou zijn van een dienstbetrekking. Ik kan hier met de beste wil van de wereld geen verklaring voor vinden op basis van de criteria uit de Beleidsregels.

Ik heb inmiddels naam en telefooonnummer van degene bij de Belastingdienst die de zaak heeft beoordeeld. Ik zal hem komende week bellen en e.e.a. navragen. Tevens heb ik de brief opgevraagd bij mijn opdrachtgever, wellicht dat hier nog wat meer uit te halen is.

Los van dit specifieke geval blijf ik het uitermate vreemd vinden dat een VAR-winst dus blijkbaar niet de zekerheid biedt die je ervan zou verwachten (mits op goede gronden afgegeven uiteraard). Als dit je bij iedere opdrachtgever straks boven het hoofd kan hangen kun je je onderneming wel opdoeken.

Enfin, ik zal deze week eerst eens de nodige telefoontjes plegen. Wellicht kunnen we op basis daarvan, al dan niet via een ander kanaal, nog eens nader van gedachten wisselen.

Marjan