Los bericht bekijken
  #1  
Oud 28 mei 2009, 11:46
JespDJ JespDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2008
Berichten: 18
Standaard Kan ik problemen m.b.t. de VAR verwachten?

Hallo allemaal,

Het type vraag wat ik ga stellen wordt in dit forum al door veel mensen gesteld: zou de belastingdienst moeilijk gaan doen m.b.t. mijn VAR?

Mijn situatie is als volgt: Ik ben sinds 1 januari 2009 als zelfstandige begonnen in de IT. Daarvoor werkte ik bij een grote IT-dienstverlener. Op dit moment werk ik nog steeds bij dezelfde klant, op hetzelfde project als waar ik werkte toen ik nog in loondienst was - ondanks het relatiebeding in mijn contract mag ik hier van mijn ex-werkgever toch blijven, omdat de klant dat graag wilde. Ik werk hier nu bij de klant via een bureautje wat aan mijn ex-werkgever is gekoppeld (dus dat bureautje en mijn ex-werkgever krijgen ook een deel van mijn omzet).

De klant heeft mijn contract hier al een paar keer verlengd, en nu ziet het ernaar uit dat ze me minstens tot september nog willen houden.

Ik ben, zoals zovelen, bang dat de belastingdienst moeilijk zou kunnen gaan doen, aangezien het er nu dus op begint te lijken dat ik dit jaar geen drie opdrachtgevers zal hebben, en misschien ook wel 70% van mijn omzet bij deze ene klant zal hebben. Bovendien werk ik nu dus ook nog indirect via mijn ex-werkgever, wat misschien extra "verdacht" is in de ogen van de belastingdienst (?). In mijn contract met het tussenbureau staat overigens wel een expliciete vermelding dat zowel opdrachtgever als opdrachtnemer de overeenkomst niet als arbeidsovereenkomst beschouwen.

Denken jullie dat mijn boven beschreven situatie zou kunnen leiden tot claims van de belastingdienst?