Los bericht bekijken
  #7  
Oud 17 januari 2008, 15:06
christine christine is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 januari 2008
Berichten: 1
Question Re: freelancer of ondernemer: altijd btw ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark Sluymers Bekijk bericht
Het antwoord is ja, je bent btw-plichtig. Als er sprake is van deelname aan het economische verkeer ben je btw-plichtig, tenzij het product of de dienst die je aanbiedt vrijgesteld zijn.
Maar in een andere discussie op dit forum lees ik juist:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Bij zo'n bescheiden start en lage omzet zou ik het geen onderneming noemen, maar het gewoon als particulier doen. Dat wil zeggen:
  • geen rechtsvorm (eenmanszaak, maatschap) en kvk-inschrijving
  • niet aanmelden als ondernemer bij de belastingdienst (en dus: geen btw-nummer)
  • nauwelijks administratie
  • factureren zonder bedrijfsnaam, zonder kvk-nummer, zonder btw
  • de inkomsten voor de inkomstenbelasting opgeven als "resultaat uit overige werkzaamheden"
Ik ga ook een eenmalige klus doen voor slechts een opdrachtgever. Ik heb een VAR-ROW. Ik heb inmiddels al een btw-nummer aangevraagd (oftewel: me aangemeld als ondernemer bij de belastingdienst, want dat leek me de enige manier om aan een btw-nummer te komen), en ik wil best factureren met btw en -nummer (ik val waarschijnlijk onder de KOR), maar ik zie het niet zo zitten om me aan te melden bij de KvK. Dat kost geld, en je moet er zelf naar toe.

Samengevat, mijn vraag is, kloppen de volgende stellingen:
  • Je kunt kiezen, OF je doet de klus als particulier, factureert zonder btw, en vermeldt je inkomsten van die klus gewoon als particulier bij de inkomstenbelasting "resultaat uit overige werkzaamheden"; OF je meldt je aan als ondernemer bij de belastingdienst, je krijgt een btw-nummer, factureert met btw, en draagt dit af.
  • Als je je aanmeldt als ondernemer moet je je ook inschrijven bij de KvK (aangenomen dat je niet onder de vrije beroepen valt), zelfs al doe je maar een opdracht.
Zijn deze twee stellingen waar?
Met citaat reageren