Los bericht bekijken
  #1  
Oud 22 november 2008, 14:01
Harry Harry is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 november 2008
Berichten: 4
Standaard Hoe kleine-ondernemersregeling toepassen in aangifte 4e kwartaal?

Ik ben dit jaar begonnen als zelfstandige in een eenmanszaak. Over het derde kwartaal heb ik aangifte omzetbelasting gedaan, ik had toen nog geen omzet, alleen investeringen, waardoor ik in aanmerking kwam voor terruggave van de voorbelasting (2.000 euro).
In het vierde kwartaal behaal ik omzet, waarbij ik ook 19% BTW factureer. Ik schat deze BTW op ongeveer 3.500 euro.

Naar mijn mening voldoen ik aan het criterium om in aanmerking te komen voor de KOR. De totaal verschuldigde BTW is namelijk 1.500 euro. Als ik nu nog investeringen zou doen, waarbij de BTW 155 euro is, is er op jaarbasis in z'n geheel geen BTW verschuldigd (1.345 is namelijk de grens).

Nu stuit ik op de volgende vraag. Hoe ga ik dit in de aangifte over het vierde kwartaal vermelden? Ik heb namelijk in het derde kwartaal de voorbelasting slechts ingevuld, maar over het vierde kwartaal kan ik slechts de verschuldigde BTW vermelden, want ik heb in het vierde kwartaal geen voorbelasting. Ik weet niet hoe ik dit moet invullen, want naar mijn mening moet 5g in de aangifte 0 zijn. Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Ik hoor het graag, want de Belastingdienst is er niet helemaal duidelijk in.

Of is de aangifte over het vierde kwartaal een jaaraangifte, dus over het hele jaar?
Met citaat reageren