Los bericht bekijken
  #5  
Oud 3 augustus 2013, 08:59
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Vandaar dat ik liever alleen creatievelingen in wil huren waarbij ik vooraf af kan spreken dat ik het auteursrecht overneem en de bronbestanden krijg. Ik betaal immers al voor de uren om het te maken, en wil niet gebonden blijven aan een bepaald iemand.

Opmerkelijk dat het overigens niet in alle vakgebieden zo werkt. Als ik een organisatie begeleid als interim manager of organisatie adviseur, zou het toch wat zijn als die organisatie na mijn afscheid niet verder mag met de door mij bedachte plannen, en ik weiger de Word versies ervan op te leveren.

Daarnaast ben ik ook fotograaf, dus ik ken de discussie ook van die kant. Zakelijke klanten krijgen niet het auteursrecht, maar wel de bestanden (ook in PSD) en een relatief vrij gebruiksrecht waarbij de foto's wereldwijd, bewerkt en onbewerkt, te gebruiken zijn binnen hun organisatiedoelstellingen. Iemand anders mag dus de beelden gewoon verder bewerken, geen gedwongen winkelnering bij mij.

Particuliere klanten krijgen geen bestanden, want dan gaan ze zelf foto's printen om kosten te sparen en zulke amateurprints zijn slechte reclame. Daarom lever ik professionele prints, maar wel tegen een relatief lage prijs per print, want daaraan hoef ik niet te verdienen.
Met citaat reageren