Los bericht bekijken
  #1  
Oud 12 juni 2011, 22:36
Susanna Susanna is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 april 2011
Berichten: 11
Standaard Nieuwe VOF: wel of geen licentieovereenkomst?

Wij willen met 2 personen (ieder al een eigen onderneming) samen een vof gaan starten. Doel: trainingsbureau. Mijn inbreng: een trainingsprogramma waar ik een jaar aan gewerkt heb. Mijn collega zal zich voornamelijk bezighouden met de verkoop. Op dit moment zitten we in de fase van onderhandelen en contract opstellen.
Mijn collega wil dat ik het trainingsprogramma inbreng zodat de vof hiervan eigenaar wordt. Hij wil voorkomen dat hij met lege handen staat als ik bijvoorbeeld besluit om er mee te stoppen en dus het programma met me meeneem. Ik op mijn beurt wil voorkomen dat ik het programma kwijtraak als ik om wat voor reden dan ook genoodzaakt ben met de vof te stoppen, en dat anderen winst kunnen gaan maken met hetgeen ik bedacht en ontwikkeld heb.
Ik zou een licentieovereenkomst willen afsluiten, met - om mijn collega tegemoet te komen - daarin bijvoorbeeld opgenomen dat ook na mijn vertrek de vof nog een periode de gebruiksrechten heeft en er ook een mogelijkheid tot overname is. Mijn collega wil daar echter niet van weten.
Hoe kunnen we ervoor zorgen toch op 1 lijn te komen? Hoe kunnen we zorgen dat we allebei voldoende zekerheid hebben? Welke mogelijkheden zijn er?

Een aanvulling nog:
Stel, ik heb toch besloten het programma in te brengen dus de vof is eigenaar. En stel dat er een situatie is dat ik genoodzaakt ben om ermee op te houden. De vof bestaat dan niet meer en wordt automatisch een eenmanszaak. Naar wie gaat dan mijn programma? Wordt mijn partner dan de eigenaar?

Laatst gewijzigd door Susanna; 12 juni 2011 om 23:08 Reden: aanvullende vraag
Met citaat reageren