Los bericht bekijken
  #5  
Oud 14 juni 2011, 13:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik had ook na het lezen van de reacties de indruk dat een licentieovereenkomst juist wel nodig is om te voorkomen dat je het eigendom volledig overdraagt. Inderdaad zoals Rene beschrijft bij een faillissement, maar ook bij andere geschillen tussen de vennoten.

Een licentieovereenkomst is heel goed te clausuleren. Bijv dat als de andere vennoot vertrekt de licentie aan de vof eindigt. Terwijl als jij opzegt er automatisch een licentie voor 5 jaar blijft bestaan. Tevens kun je opnemen dat de eerste licentie voor 1 of 2 jaar word verstrekt en daarna voor 5 jaar en dat de opzegstermijn van een licentie 1 of 2 jaar is. Zodat je partner in dat geval de kans heeft andere activiteiten ernaast te zetten. Je zou zelfs op kunnen nemen dat als jij uitstapt jij de eerste 2 jaar niet met een concurrerende business mag beginnen. Je hebt dan wel de licentie inkomsten van de oude vof maar mag niet concurreren.

Eigenlijk kun je dit geheel naar eigen inzicht inrichten en het lijkt mij wel redelijk offer dat jou rechten om zelf (of met een andere partner) ergens anders te beginnen sterk ingeperkt worden omdat de licentie jou toch van inkomsten kan voorzien, ook als je er zelf uitstapt.

Het voordeel van een licentie is dat bij geschillen ben en blijf jij eigenaar en dat is een beter uitgangspunt dan wanneer je als voormalig eigenaar gaat proberen het eigendom terug te krijgen.

Als je toch besluit om het eigendom van de auteursrechten over te dragen dan zou ik zeker ook naar de winstverdeling van de VOF kijken. Want het is (te) makkelijk geroepen "samen uit, samen thuis" want de inbreng van beide partners moet dan wel gelijkwaardig zijn. Als jij een bijna kant en klaar product inbrengt dan betekent dat jou partner toch minimaal en redelijk goed bestaand netwerk binnen de doelgroep moet inbrengen wil je over gelijkwaardigheid kunnen spreken.
Als hij vooral een goede verkoper is maar nog niet heel bekend in jullie doelgroep dan brengt hij vooral een vaardigheid (acquisitie en verkoop) in, maar die vaardigheid alleen is een stuk minder waard dan een kaartenbak met adressen/contactpersonen binnen jou doelgroep.

Waar je ook goed over na moet denken is als jij stopt met deze vof, kun (en wil) je dan op een andere manier je geld verdienen. Als het antwoord nee is dan zou ik het eigendom van de rechten niet zo snel overdragen.
Je moet hier heel goed kijken naar jou eigen belang in deze situatie, wat geef je weg en wat zijn daarvan de consequenties. Voor die consequenties moet ook betaald worden (bijv winstaandeel)

Als jij het eigendom van je rechten overdraagt krijg je weliswaar geen geld omdat de VOF natuurlijk geen geld heeft nog maar dan moet daar wel een (tijdelijk) een hoger winstaandeel tegenover staan als vergoeding. Je kunt prima afspraken maken dat bijvoorbeeld jij de eerste 5 jaar een groter winstaandeel krijg en dat je de eerste 2-3 jaar de toegerekende extra winst niet opneemt maar in het bedrijf laat, zodat het als kapitaal in het bedrijf blijft.

Dit voelt altijd een beetje raar om zo risico gericht te denken, het word vaak door wederpartijen opgevat als wantrouwen, maar ik vind het een nuttig proces. Alles waar je nu over hebt na gedacht zul je als het zich voordoet minder kans op rechtzaken hebben.

Ik denk dat ik in mijn reactie nu wel een beetje overhang naar jou belang in beeld brengen, maar het is wel belangrijk goed te kijken naar wat een ieder nou echt inbrengt en wat de waarde daarvan is, ook al is dat soms heel lastig vast te stellen.
Met citaat reageren