Los bericht bekijken
  #4  
Oud 19 september 2013, 15:34
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snier Bekijk bericht
Dank voor de snelle reacties!

@Roel Jongman, uw berekening maakt het allemaal iets duidelijker.
Wat hierin volgens mij alleen nog niet is meegerekend is 8% vakantietoeslag, of vergis ik mij? Is de volgende berekening correct? € 20,20 x 1,08 = € 21.82
Dat klopt, ik had de vakantietoeslag ook nog in het lijstje kunnen vermelden.

De berekening die ik heb geplaatst is de standaard manier waarop een bruto uurloon word bepaald voor werknemers. op je loonstrook zie je altijd het tarief excl vakantietoeslag omdat anders het brutoloon te laag lijkt bij.

Als je een echte kostenberekening gaat maken dan krijg je zoiets als dit..

42.000 euro - bruto jaarloon
3.360 euro - 8% vakantietoeslag
12.600 euro - 30% sociale lasten / secundaire arbeidsvoorwaarden
57.960 euro - totale kosten

dan krijg je het gat tussen 2080 beschikbare werkdagen en het feit dat iedereen ca 25 vakantie dagen (200 uur) krijgt bij fulltime en dat er daarnaast gemiddeld nog zo'n 200 uur aan improductiviteit en afwezigheid "opgaat"
dan blijft er 2080-400 = 1680 uur over waarin een werknemer echt inzetbaar is.

en ga je dat dan delen dan kom je al op een veel hoger uurtarief
57.960 / 1730 = 34,50 euro
dus al een heel stuk dichter bij jou 45 euro.
In de praktijk verschillen de feitelijke kosten als je gaat doorrekenen teveel om een standaardberekeningsmethode voor te schotelen.
Alle elementen die ik noem zitten er altijd (minimaal) wel in maar in de praktijk kunnen er andere specifieke factoren zijn die een grote rol spelen op de totale kosten én de beschikbare uren en dus ook op de feitelijke kostprijs. vandaar dat ik het in eerste instantie een beetje bij een globaal verhaal heb gelaten om geen schijnnauwkeurigheid op te roepen / uit te lokken. maar goed zo'n rekenvoorbeeld laat toch net ff iets duidelijker zien hoe hard het gaat voor een een werkgever qua kosten per uur en hoe snel je het gat tussen een bruto uurloon en jou uurtarief kan dichten.

Uit de resterende 10,50 waar ik nu zo snel op uit kom moet dan voor een freelancer / zzper nog zaken gedekt worden als
- opleiding / bijscholingskosten
- periodes zonder opdracht
- pensioenvoorziening
- kosten voor noodzakelijke bedrijfsverzekeringen
- evt reiskosten (als die niet apart worden doorbelast)

kortom dat "gat" heb je zo gedicht en is niet zomaar extra winst
Met citaat reageren