Discussie: Royalties
Los bericht bekijken
  #9  
Oud 21 april 2009, 08:17
Pentatext's schermafbeelding
Pentatext Pentatext is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 361
Standaard Re: Royalties

Geweldig, dat je wordt uitgegeven. Dat vertrouwen heb je dus al gekregen van de profs

Ikzelf heb veel non-fictieboeken geschreven. Alles wat je krijgt aan royalty's is meegenomen. Het mooie is dat je jaren later nog geld ontvangt, als je geluk hebt en het boek langere tijd verkoopt natuurlijk. Bij mij gaat het onder zakelijk, maar dat regelt mijn boekhouder allemaal. De lastige kant vind ik dat je met royalty's ook een deel btw-vrije inkomsten hebt en je voorbelasting voor de btw niet meer helemaal terug kunt vragen, terwijl je ook niet meer precies weet hoeveel tijd je aan het schrijven hebt besteed (beetje ingewikkeld uit te leggen).

Wat de Lira betreft, daar heb ik alleen maar goede ervaringen mee. Ik weet niets van rechten die je afstaat, maar heb me er ook nooit zo in verdiept. Je krijgt wel degelijk geld over uitgeleende boeken, hoewel je dat ruim moet zien. Er worden van elk geschreven boek steekproeven genomen bij een aantal grote bibliotheken. En op het aantal aldaar uitgeleende boeken wordt vervolgens een verdeelsleutel toegepast.

Nu moet je inderdaad wel heel veel uitlenen om nog een behoorlijk bedrag te krijgen, je moet dan denken aan enkele euro's tot enkele honderden euro's voor een boek dat echt aan de lopende band wordt uitgeleend (gebeurt niet veel). Chicklit wil volgens mij wel, dat is een populair genre en zal het goed doen in bibliotheken.

Veel succes, het is best spannend allemaal, hè
__________________
Groetjes van Anna

Zie www.pentatext.nl
Met citaat reageren