Discussie: Royalties
Los bericht bekijken
  #10  
Oud 21 april 2009, 09:23
Pet's schermafbeelding
Pet Pet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2008
Berichten: 52
Standaard Re: Royalties

@erix
Voor zover ik heb begrepen, hoef je niet per se bij de Lira aangesloten te zijn om een leenvergoeding te krijgen. Je kunt ook gewoon je titels aanmelden. Dan kom je in hun bestand terecht en weten ze dat ze ernaar moeten kijken. Correct me if I'm wrong, maar zo ontwijk je geloof ik dat je rechten naar de stichting gaan. Ik wil ook mijn journalistieke werk daar aanmelden (oude stichting Nieuwswaarde zit nu ook in de Lira) aan het eind van dit jaar. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat, zoek ik nog uit.

De uitgever werkt met een standaardcontract waarin staat dat je een voorschot krijgt dat je hoe dan ook mag houden en een percentage over ieder verkocht boek. Aan het begin zie je daar niets van omdat het voorschot ermee verrekend wordt, maar komt het er bovenuit, dan krijg je dat wel. Ik geloof dat deze afspraak heel gangbaar is en ik ben er dan ook blij mee.

@Rene
Wat leuk dat je er ook over denkt om te schrijven! Echt doen hoor, want het is sowieso al geweldig voor jezelf als je een manuscript weet te voltooien. Mocht het dan ook nog uitgegeven worden, nou... Dat is onbeschrijflijk. Zelfs voor een schrijver.

@Anna:
Hier in de bibliotheek doen chicklits van dezelfde uitgever het inderdaad goed. Ze zitten in de collectie, maar staan vrijwel nooit op de plank. Maar ik ga niet nu alvast roepen dat het met mijn boek ook zo zal zijn, dat is toch afwachten. Ik vind alles wat er gaat gebeuren superspannend. Wat zal de persklaarmaker zeggen? Hoe komt het omslag eruit te zien? Hoe zien mijn woorden eruit als ze gezet zijn? Hoe voelt het als mijn boek in de winkel ligt... Zo veel te beleven. Ik heb er zin in!
Met citaat reageren