Los bericht bekijken
  #3  
Oud 11 januari 2009, 01:41
Sebastiaan... Sebastiaan... is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 16
Thumbs up Re: Vragen m.b.t. eindejaarsverwerking 2008

Marjan,

Dankjewel voor je heldere antwoorden! Zoals ik eigenlijk wel had gehoopt...:-)
Vraag 5? hehehehehe...ja, ik heb wat zitten knippen en plakken in de vragen toen ik het bericht aan het opstellen was....hehehehehe...

Nog een aanvullende vraag op je antwoord op mijn vraag 1.
Wat je dus eigenlijk zegt, is dat ik de declaratie die ik in het memoriaal zoals ik die nu doe:
kosten
btw
kosten btw
aan crediteuren

eigenlijk ook kan boeken als:
kosten
btw
kosten
btw
aan privé-opname?

Nog een aanvullende vraag op je antwoord op mijn vraag 4.
Ik las je eerdere antwoorden op een vraag over de FOR dat dit het eigen vermogen van de onderneming niet mag overstijgen.
Nu boek ik mijn resultaat eerst naar de balans en komt dus tegenover de privé-opname te staan. Daarna reserveer ik boekhoudkundig een FOR-positie op mijn balans (ook in het eigen vermogen?) en zou in theorie het resterende bedrag van de winst uit de liquide middelen opnemen?
Als ik het resterende bedrag aan winst uit liquide middelen opneem, dan komt de winst min of meer in evenwicht met de privé-opnames?
Dan is het eigen vermogen toch lager dan de FOR-positie? Of zie ik iets over het hoofd?
Met het geld in de FOR-positie kan ik in principe alles doen en laten wat ik wil? Sparen, beleggen, etc. totdat ik de onderneming staak of totdat ik de pensioengerechtigde leeftijd van 65 heb bereikt en ik dan moet afrekenen met de belastingdienst over de uitgestelde inkomstenbelasting?
Wat ik ook gelezen heb in een van je antwoorden, is dat je bij de opheffing van de onderneming de FOR-positie dan toch alsnog in een belastingtechnisch gunstig product kunt stoppen. Heb ik dat goed begrepen?

Nog een vraag op je antwoord op vraag 6.
Inkomstenbelasting vanuit privé, dan betekent dat in ieder geval dat je het als je alleen liquide vermogen in de onderneming hebt zitten, je dus altijd een privé-opname moet doen om de inkomstenbelasting privé te betalen. Heb ik dat juist?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Sebastiaan
Met citaat reageren