Los bericht bekijken
  #4  
Oud 10 september 2010, 09:55
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard

Hallo Roos,

Zo, dat is een hele stap! Van een vaste baan naar de onzekerheid van een freelance bestaan. Bouw het in ieder geval rustig op en geef niet meteen je baan op. Dan ben je alle zekerheid kwijt.

Als je een artikel wilt schrijven, stuur je dat idee naar een blad, stuur liever niet het hele artikel, dan heb je al veel werk verzet, misschien wel voor niets. En een blad wil graag nog iets te zeggen hebben over een artikel.

Begin niet meteen bovenin, maar schrijf eerst voor regionale bladen, voor kranten. Ik schrijf al 2 jaar voor een hah-blad, dat vind ik leuk.

Je kunt je inschrijven bij de kvk, vaak wordt wel om een kvk-nummer gevraagd. Maar jij bent nog geen echte eigen baas, ik zou eerst proberen om wat losse opdrachten te krijgen. De freelancerswereld is druk, er zijn heel wat anderen die ook om opdrachten zitten te springen.

Als je echt gaat freelancen, regel dan alles professioneel met een kvk-inschrijving, daar krijg je ook een BTW-nummer. Maar voor journalistieke producten hoef je geen BTW te rekenen, alleen voor commerci-ele.
Regel ook een visitekaartje en een website. Leg een portfolio aan zodat je in ieder geval iets kunt tonen dat je geschreven hebt.

Voorlopig kun je wel even vooruit denk ik!
Groet en succes,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
Met citaat reageren