Los bericht bekijken
  #8  
Oud 15 augustus 2011, 14:11
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je mag een zakelijk diner inderdaad gedeeltelijk aftrekken (73,5%) voor de inkomstenbelasting.

Maar de btw mag je niet aftrekken voor horeca bestedingen.

Er is ook geen regel die zakelijke aftrek van eigen maaltijden in heb buitenland toestaat en binnen Nederland niet. Het gaat altijd om de beoordeling van het zakelijk karakter.

De hoofdregel is dat in een restaurant prive is tenzij je kunt aantonen dat het zakelijk is. In het algemeen is het dus zo dat als je in het buitenland zit dat je niet even naar huis kan om te gaan eten, daardoor worden die extra kosten onvermijdelijk en daarmee zakelijk. Dus in dat opzicht een goede vuistregel voor de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Maar dat betekent niet dat als je in Enschede woont dat je dan in Gronau uit eten kunt gaan (hemelsbreed ca 15 km) en dat dan als zakelijk aftrekken omdat je in het buitenland zit zo werkt het niet.

Andersom ik woon in Midden Nederland heb ik regelmatig in Zuid-limburg en Drenthe of Friesland gewerkt. 150-200 km van mijn woonadres. 5 dagen per week, ik verbleef gedurende de werkweek in de buurt van de werklocatie en heb de maaltijden ook als zakelijk afgetrokken en dit vanuit het oogpunt dat de kosten onvermijdelijk zijn als gevolg van de locatie van de werkzaamheden en dus als zakelijk te zien zijn.

Het is bij maaltijden gewoon belangrijk zo objectief mogelijk te bedenken wat het zakelijk doel of de onvermijdelijkheid van de kosten is.
Met citaat reageren