Los bericht bekijken
  #1  
Oud 13 augustus 2012, 22:31
rverheij rverheij is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2012
Berichten: 3
Standaard Verschillende diensten - geen VAR WUO - toch aftrekposten?

Ik werk vaak meer dan 40 uur per week aan mijn onderneming, dus ik kom ruimschoots aan het urencriterium.
Ik verleen diensten in verschillende sectoren, ik werk namelijk ergens als kok en ik doe ook een hoop opdrachten in grafische vormgeving.

Bij mijn werkzaamheden als kok heb ik eigenlijk maar 1 echte opdrachtgever. Ik werk hier 24 uur per week, krijg niet doorbetaald als ik ziek ben, geen vakantie dagen, maar doe wel hetzelfde soort werk als mensen in loondienst. Ik heb hiervoor een VAR verklaring aangevraagd en krijg waarschijnlijk een VAR ROW(Resultaat uit Overige Werkzaamheden) hiervoor.

Dit houdt in dat ik (in ieder geval voor deze werkzaamheden) niet erkend wordt als ondernemer, en dat mijn opdrachtgever waarschijnlijk premies zal moeten betalen over mijn loon. Wat dat betreft is die opdracht dan net alsof ik in loondienst ben geloof ik.

Ik werk echter ook nog 10 tot 20 uur als grafisch vormgever, voor verschillende opdrachtgevers. Duidelijk geen loondienst dit keer, maar niet genoeg uren om een VAR-winst te krijgen.

Mijn vraag is eigenlijk dit: ik werk in totaal dus wel degelijk full time als zelfstandige, en heb ook de nodige risico's...
dus zou het dan niet zo moeten zijn dat ik wel in aanmerking kan komen voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek?

En mocht dat kunnen: waar geldt dat dan over? Ook over inkomsten uit mijn werkzaamheden als kok?
Met citaat reageren