Los bericht bekijken
  #4  
Oud 7 september 2009, 19:55
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Dank voor de reacties!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adine Versluis Bekijk bericht
Ik heb in mijn AV opgenomen dat een spoedtarief van toepassing kan zijn. Bijvoorbeeld wanneer andere klussen opzij geschoven moeten worden om de deadline te halen, of wanneer er in het weekend doorgewerkt moet worden. Als het nodig is, dan kan ik dat tarief van stal halen, maar dat moet je een klant natuurlijk wel van tevoren laten weten. En dan niet alleen in je voorwaarden, maar ook in het offertetraject.

Na akkoord kun je daar - vind ik - niet meer mee aankomen. Ik ga altijd uit van het 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt..'-principe en als ik eerder niets over een spoedtarief heb gehoord, zou ik niet echt blij zijn als ik dat ineens na de acceptatie van de offerte wél voorgeschoteld zou krijgen.
Rood: Vanzelfsprekend. Ik ben sowieso nogal van de heldere afspraken en nauwkeurige verslaglegging.

Na akkoord: nee natuurlijk niet, niet na wederzijds akkoord. In bovenstaand voorbeeld is 't ook absoluut niet van toepassing; ik heb afgelopen vrijdag de laatste materialen aangeleverd en deze week zal ik een factuur versturen naar standaard uurtarief. Het gaat me er puur om een spoedtarief te implementeren in m'n werkwijze en algemene voorwaarden zodat ik er indien noodzakelijk gebruik van kan maken.

Speciale weekend- of avondtarieven zal ik niet gaan hanteren; het prettige van mijn werk als freelancer vind ik dat ik mijn tijd grotendeels zelf kan indelen en zodoende ook de vrijheid kan nemen werkzaamheden 's avonds of in het weekend uit te voeren. Ook als ik gevraagd word op een vaststaande datum vaststaande werkzaamheden uit te voeren heb ik er geen enkel probleem mee als dit in het weekend is.

Ik heb 't net ook even aan m'n huisgenote voorgelegd en waarschijnlijk wordt 't zo'n soort constructie:

- Indien voorafgaand aan offerte duidelijk is dat andere werkzaamheden plaats moeten maken om de deadline te kunnen halen, kan besloten worden een spoedtarief te hanteren/offreren
- Indien de opdrachtgever buiten de geldigheidsduur van de offerte (= 3 weken) besluit alsnog akkoord te gaan met de offerte, kan besloten worden binnen alle redelijkheid een spoedtarief te hanteren

Verder zaten we net (tijdens 't eten) eens te denken dat het wellicht handig zou kunnen zijn je in je algemene voorwaarden te beroepen op een hoger spoedtarief dan je gebruikelijk zou hanteren om zodoende ruimte te houden voor onderhandeling en "korting" aan de opdrachtgever. Lees: in het geval zoals omschreven in de openingspost zou ik kunnen zeggen "nu zal ik wel genoodzaakt zijn om het spoedtarief te rekenen, normaal gesproken is dat zoals je in m'n AV kunt lezen 200% van het standaard uurtarief, maar vooruit dan maar, ik zal je tegemoetkomen en 150% in rekening brengen"... Thoughts?

Groet, Anouk
Met citaat reageren