Los bericht bekijken
  #17  
Oud 4 januari 2011, 11:50
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NicoOud Bekijk bericht
In tegenstelling tot de meeste hier vindt ik dat je als klant recht hebt op de broncode. Daar moet dan inderdaad wel een redelijke vergoeding tegenover staan.

Ik ben het overigens wel eens met de stelling dat als de klant aanpassingen doet de garantie vervalt.
In deze opmerking kan ik me wel vinden. Het hangt er overigens wel erg van af wat voor opdrachtgever het is en wat het doel van het project is.

Als ik een website voor iemand maak (inclusief backend) met als projectdoel bijvoorbeeld een webshop is de code niet relevant voor een klant. Daarnaast kan ik met die code ook andere projecten uitvoeren en zal de klant dus ook minder betalen voor het ontwikkelen, maar meer voor het implementeren (van zijn specifieke wensen). De kosten van de ontwikkeling verdeel je vervolgens over meerdere projecten.

Echter wanneer je klant een softwaresysteem levert aan zijn klanten of wanneer je deel uitmaakt van een multidisciplinair team (van ZZP-ers) bij een klant is het redelijk dat de code de klant toebehoort. In dat geval word je meestal ook per uur betaald (al dan niet een van te voren afgesproken hoeveelheid, dus fixed price maar dan bepaald op verwachtte uren). Daarnaast kan het ook gebeuren dat je support van een project overneemt, je kunt dan niet stellen dat jouw aanpassingen niet aan de klant toebehoren.

Ook wanneer bijvoorbeeld een component specifiek voor een klant is ontwikkeld (en dus niet echt herbruikbaar is) en opgenomen wordt in het product van je klant vind ik het ook redelijk om de code aan de klant op te leveren.

Wat ik echter wel belangrijk vind is dat je goed communiceert over of je wel of niet delen van de code/opgedane kennis zou mogen herbruiken. Het is lastig te checken door je opdrachtgever, maar je zit er niet op te wachten dat hij je in de gaten houdt en bijvoorbeeld sites van je andere klanten gaat bekijken of er iets bekends tussen staat. Daarnaast is het lastig om eigendom (en diefstal) van code, maar des te meer van ideeën, aan te tonen en te bewijzen.

Zelf doe ik bij een klant meerdere projecten, van het maken van een component voor zijn product tot het opzetten van een nieuw software product (welke hij weer bij zijn klanten kan implementeren (al dan niet met mijn hulp)), de code behoort in al deze projecten tot de klant. Wel gaan we op een zodanige manier om met het eigendom dat ik eigen componenten (die ik in het verleden heb gemaakt) inbreng in het project en dat ik eventuele aanpassingen hieraan (bijvoorbeeld voor een andere databasebackend) wel weer mee mag nemen. Ik breid op die manier ook mijn standaard "tool-belt" steeds verder uit en kan zo steeds sneller (en dus concurrerender) te werk gaan.

Het belangrijkste zijn goede afspraken en dat je beide het gevoel hebt redelijk te zijn en redelijk behandeld te worden. Als je in goede "harmonie" met elkaar werkt zul je minder snel discussies krijgen en grijp je zelden terug op de afspraken.
Met citaat reageren