Los bericht bekijken
  #1  
Oud 7 juni 2009, 03:35
sim_design@hotmail.com sim_design@hotmail.com is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 juni 2009
Berichten: 2
Standaard Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper?

Hallo allemaal!

Ik sta op het punt om als freelance grafisch ontwerper van start te gaan. Ik heb echter nog enkele punten waar ik wat advies/tips van kan gebruiken.

Momenteel help ik mijn vriend in zijn restaurant fulltime. Het is in een gebouw met meerdere verdiepingen. Op de begane grond is een kleine ruimte die de huisbaas nu gebruikt als opslagruimte/magazijn. Ik ben heel erg geinteresseerd in dat pand om mijn eigen werkruimte ervan te maken, handig om (potentiele) klanten te ontvangen en prettig om een eigen werkplek te hebben. De huur is echter te hoog (vraagprijs 400 euro per maand) voor een zeer kleine ruimte.

Nu is de huisbaas toevallig geinteresseerd in mijn werk en wilt me eigenlijk inhuren voor wat klusjes, zowel opdrachten op korte als lange termijn. Hij wilt eigenlijk sowieso een complete doorvoer van zijn huisstijl, ook enkele huisstijl aanpassen en posters en advertenties. Dus het kan een grote klant van mij worden eigenlijk. Nu heeft hij me gevraagd om hem een voorstel te doen.

Dus nu is mijn vraag....wat is handig om te doen?

Oplossingen:
1. Ik kan een voorstel doen dat ik 150-200 euro per maand wil betalen voor dat pand en dat ik hem dan het eerste jaar 20% korting geef op al mijn grafische uitingen.
2. Ik kan zeggen dat ik 150-200 euro per maand wil betalen voor dat pand en dat ik daarnaast maandelijks kosteloos zijn website up to date houd maar dat wanneer hij andere grafische uitingen wilt laten maken, wel het volle bedrag moet betalen. Maar ik weet dan niet of ik mezelf dan uit het naad werk want het up-to-date houden van een website is normaal gesproken ook wel prijzig dus ben bang dat ik mezelf anders te kort doe.


Ik twijfel dus heel erg wat voor een voorstel ik zou moeten doen. Eerlijk gezegd vind ik de waarde van het kleine pand niet meer dan 200 euro dus meer dan dat wil ik er ook niet voor betalen. Maar ik wil mijn voorstel ook wat aantrekkelijker maken voor de huisbaas zodat hij wel met mij in zee wil gaan.

Dus hebben jullie misschien wat tips of advies? Alles is welkom. Alvast bedankt allemaal!
Met citaat reageren