Los bericht bekijken
  #3  
Oud 7 juni 2009, 12:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper?

Beste,

ik zal niet gelijk met cliches over huisbazen beginnen te smijten.. maar zoals je het schrijft klinkt het toch een beetje alsof hij van 2 walletjes wil eten..

Ik kan die ruimte en prijs niet beoordelen, daarvoor moet je gewoon even kijken op internet kijken, als je googled op "huur bedrijfsruimte" dan vind je genoeg links, ik vond niet direct een goede vergelijkings site maar die moet er zeker zijn.

Wat je even in gedachten moet houden is dat er een groot prijsverschil zit in het huren voor 1 of 2 jaar of een vast contract voor 5 jaar. Dus dat zou het verschil in de prijs waar jij en denkt en hij aan denkt (deels) kunnen verklaren.

Qua voorstel zou ik er scherp op letten dat je niet heel veel werk doet voor weinig geld en per saldo alsnog gewoon 400 euro per maand betaald, maar dan in de vorm van jou tijdsbesteding.
Ik hou nooit zo van dit soort vermenging want jij als starter/ kleine ondernemer trekt meestal aan het korste eind, ook al omdat het lastig is in te schatten hoe druk je het krijgt.
Je moet denk ik gewoon zakelijk vast stellen wat jij over hebt voor die bedrijfsruimte (heb je eigenlijk al gedaan) en afwegen hoe belangrijk het hebben van een ruimte is.

Daarna moet je kijken naar wat hij wil af nemen aan diensten en bereid is concreet toe te zeggen. Dus maak eerst een voorstel waarbij je prijzen maakt voor losse delen en een pakketprijs voor een heel traject zonder naar die bedrijfsruimte te kijken. en daarna bekijk je de combinatie en zoekt naar win-win situaties.. en maak in je voorstel eventueel ook duidelijk een link tussen de huurprijs en wat hij aan korting krijgt (als je die combinatie uiteindelijk toch als voordelig voor beide ziet) Het feit dat hij een mooi uithangbord en goede eerste klant kan zijn kan daarbij je ook wel meewegen maar zorg dat jij er uiteindelijk net zo veel baat bij heeft als hij.. en wees ook creatief.

hij verhuurt bedrijfspanden, wil/kan hij reclame voor je maken bij startende ondernemers. huisbazen / makelaars kunnen meestal goed lullen ehhh verkopen (en dus ook goed overtuigen).
Misschien kun je ook samen met hem een starters aanbieding maken ofzo

wees ook creatief met andere oplossingen, je schrijft dat je vriend een restaurant heeft, is het een optie gewoon vanuit huis te werken en klanten te ontvangen in het restaurant op rustige tijden of misschien zelfs in een aparte ruimte, als die er is.. zo maak je ook "reclame" voor het restaurant door daar te zitten.

Misschien heb je zelfs wel ontwerpen liggen die in het restaurant zouden kunnen hangen weer als reclame voor jou..

je kunt misschien ook dinerbonnen weggeven voor mensen die een opdracht met jou sluiten of ze meenemen voor een diner of lunch als een project succesvol is afgerond.

goed ik dwaal af, ben zo af en toe dol op brainstormen en ik schiet maar een beetje ideeën de ether in.. je weet nooit op welke ideeën / oplossingen het je brengt...
creativiteit vind ik een belangrijke eigenschap voor ondernemers.. vaak vind je daardoor oplossingen voor potentiele klanten die soms niet eens financieel veel voordeel voor hen bieden maar hen wel raakt, waardoor ze met je in zee willen gaan.. Ook helpt die creativiteit om minder krampachtig met een offerte proces om te gaan. Elke aanbieding moet je doen vanuit de kans om iets moois te maken en niet vanuit de "vrees" om een verkeerde offerte te doen waardoor ze afhaken..

succes met het maken van het voorstel en de andere uitdagingen met het starten van een eigen bedrijf..
Met citaat reageren