Los bericht bekijken
  #4  
Oud 8 augustus 2010, 12:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Starten als Freelancer!

Hey Ozan,

Bij 40 euro per uur zou ik in principe de zakelijke reiskosten apart doorbelasten. Behalve als een opdracht dicht bij huis is (tot ca 10-15 km). Maar als Freelancer zit je meestal wat verder van huis en als je 50 km van je werkplek zit dan lopen de kosten al aardig op.. als ik even jou 19ct pak

50x2 x 20 dagen = 2000 km x 19ct = 380 euro en dat is bij 40 euro uurtarief ruim 1 dag werken.

Als freelancer ben je echter niet gebonden aan de 19 cent per kilometer. Dit is de maximale fiscaal vrije vergoeding. Als jij reiskosten doorberekend moet je dat so wie so tot je omzet rekenen en er ook omzetbelasting over rekenen.

De meest gangbare tarieven in detachering die ik tegenkom zijn 28 en 30 cent per kilometer. Hiermee kom je een heel eind beter in de richting van wat je auto echt kost per kilometer.

Wat ik normaal doe is voordat ik naar een opdrachtgever ga berekenen hoeveel reiskosten ik moet dekken zodat je het in je tariefstelling kunt meenemen als dat nodig is. Soms staat in de aanvraag al dat ze geen reiskosten vergoeden. Dan is het zaak hier in je uurtarief rekening mee te houden. zeker als de afstand wat groter word dan lopen de kosten snel op. In het gesprek zeg ik altijd x euro per uur plus reiskosten. Als de gesprekspartner zegt geen reiskosten te vergoeden. Dan zeg ik meteen dat dat ook kan maar dat dan het uurtarief hoger ligt. Werkt niet altijd maar vaak werkt het wel als je ook aangeeft dat je anders al 1 dag per maand werkt om de reiskosten te dekken.

Je zult ook af en toe tegenkomen dat er weinig ruimte voor onderhandelen is en je eigenlijk een tarief krijgt voorgelegd waar je Ja of Nee tegen kunt zeggen. Voor die gevallen is het handig als je vooraf gewoon weet wat je minimumtarief is (ook rekeninghoudend met reiskosten). Dan weet je op voorhand waar je Ja (of nee) tegen zegt.
Met citaat reageren