Los bericht bekijken
  #2  
Oud 13 januari 2006, 14:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wel of niet een AOV?

Ja, ik heb wel een AOV afgesloten. Om de premie binnen de perken te houden heb ik het eerste jaar niet verzekerd. Als ik arbeidsongeschikt word moet ik dus eerst een jaar van eigen geld leven, pas daarna keert de verzekering uit.

Die uitkering heb ik beperkt tot wat ik nodig denk te hebben om de huur te betalen en van te kunnen leven. Want als ik arbeidsongeschikt zou worden, dan wil ik niet ook nog eens moeten verhuizen naar een goedkopere woning.

Ik ben nu zo'n € 412 per maand kwijt aan premie. Maar dat is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, dat scheelt. Bij volledige arbeidsongeschiktheid krijg ik ná het eerste jaar een inkomen van € 45.000 per jaar. Dat is dan bruto, geloof ik.

Mijn vorige accountant heeft me weleens verteld dat mijn AOV een tikje duur is ten opzichte van wat hij zag bij andere zelfstandigen. Ik heb een polis bij Nationale Nederlanden. Er schijnen goedkopere mogelijkheden te zijn, zeker als je bereid bent een deel van de dekking te laten vallen.

Ik kijk er eigenlijk nogal van op dat zoveel freelancers die hierover bevraagd zijn geen AOV blijken te hebben. Die nemen een fors risico met hun leven, lijkt me. Eentje zegt dan ook: "mijn grootste angst is arbeidsongeschikt te worden". Ja, dat kan ik me dan wel voorstellen.

Ik kan me voorstellen dat je de premies voor een volwaardige verzekering te hoog vindt, maar dan kun je toch nog altijd een beperkte AOV nemen voor de premie die je wel aanvaardbaar vindt? En bedenk ook dat vrijwel elke werknemer tegen een vergelijkbare kostprijs verzekerd is, waarom zou dit dan voor freelancers te duur zijn?
__________________
René
Met citaat reageren