Los bericht bekijken
  #3  
Oud 16 januari 2006, 11:56
Suzanne's schermafbeelding
Suzanne Suzanne is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Wel of niet een AOV?

Ik heb er geen. Toen ik startte als freelancer vond ik dat ik eerst maar eens genoeg moest verdienen om m'n eigen boontjes te kunnen doppen voordat ik maandelijks hele bedragen naar een verzekering ging brengen.

Na een paar jaar heb ik eens uitgezocht wat de mogelijkheden waren. Ik schrok van de bedragen EN van het feit dat je voor de betaalbare varianten toch eerst een jaar zelf moet zien door te komen. Ondertussen was ik er al achter dat het sowieso wijs is om geld op een rekening te hebben om een paar maanden vooruit te kunnen... just in case. Dat geld kan ik dan gebruiken mocht ik tijdelijk niet kunnen werken en hopelijk geeft het me precies genoeg speelruimte om alternatief werk of andere oplossing te vinden.

Zo kwam het precies uit toen ik een paar jaar geleden een paar maanden niet kon werken vanwege posttraumatische dystrofie in mijn pols. Met het geld achter de hand kon ik mezelf die maanden bedruipen. Wat ik als heel prettig heb ervaren was dat ik alle tijd kon nemen voor mijn herstel. Ik was dagelijks bezig met revalideren, hoefde niet geforceerd te vroeg aan het werk en er was niemand aan wie ik verantwoording hoefde af te leggen. Het gekke is dat als je zo fysiek iets mankeert dat je ook een stuk minder geld uitgeeft. De vaste lasten blijven natuurlijk, maar op die avondjes stappen zat ik echt niet te wachten.

Inmiddels heb ik een woning gekocht en begrepen dat het voordelig kan zijn om bij de hypotheek een AOV af te sluiten. Omdat ik nu nog 'jong en fruitig' ben, kan dat heel goedkoop. Hoe langer ik daar mee wacht, hoe duurder dat wordt, heb ik me laten vertellen. Dus dat wil ik nu gaan uitzoeken. Gezien de grotere vaste lasten die de hypotheek met zich meebrengt, lijkt het me nu ook een goed moment voor zo'n AOV. Wordt vervolgd dus...
Met citaat reageren