Discussie: Inkomstenbelasting Verlies niet geaccepteerd. Gevolgen?
Los bericht bekijken
  #1  
Oud 10 mei 2010, 14:45
qhsd qhsd is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 mei 2010
Berichten: 2
Standaard Verlies niet geaccepteerd. Gevolgen?

Hallo allemaal,

M'n eerste bericht op dit forum, hopelijk gaat alles goed...

Na 25 jaar een eenmanszaak in de ICT te hebben gehad, waarvan ik de boekhouding en aangifte altijd vrijwel probleemloos zelf deed, loop ik nu toch tegen iets aan waarvan ik echt niet weet wat ik ermee moet. Ik hoop dat iemand op dit forum (waarvan ik het bestaan tot nu helaas nog helemaal niet kende) me een beetje op weg kan helpen.

In 2001 kreeg ik een hersenbloeding, en sindsdien gaat het door de medische problemen niet echt lekker meer met m'n zaak. Opgegeven heb ik het echter nog niet, en in het rapport van een boekenonderzoek dat ik in 2003 heb gehad staat deze situatie ook genoemd, en die werd door de fiscus zonder commentaar geaccepteerd. Het rapport was 100% positief.

Het probleem is dat ik onlangs toch een brief kreeg van de Belastingdienst, dat zij voor 2007 hebben besloten dat ik opeens geen ondernemer voor de inkomstenbelasting meer ben. Het verlies van dat jaar wordt niet meer door hen geaccepteerd. Voor de eerdere jaren 2001-2006 was dat nog wel elke keer het geval, maar kennelijk trekken ze voor 2007 opeens een grens.

Op zich kan ik hun beslissing nog wel begrijpen (al is het wrang dat het komt op het moment dat het ergste net achter de rug lijkt te zijn en alles weer wat beter gaat), maar ik begrijp niet goed in welke positie dit mij nu plaatst.

Een paar concrete vragen:
  • Loop ik nu het risico dat ik ook de toen teruggevorderde BTW over 2007 (bijv. van een in 2007 aangeschafte bedrijfs-PC e.d.) moet gaan terugbetalen (met rente)?
  • De afschrijving over 2007 van diverse activa die ik op de balans had staan is nu dus niet door de fiscus geaccepteerd. Is dat deel boekhoudtechnisch nu wel of niet afgeschreven?
  • Wat betekent dit voor het (veel kleinere) verlies over 2008? Accepteren ze dat nou straks ook niet? En voor 2009 (bijna quitte gespeeld)? Of valt daar niets over te zeggen?
  • In 2010 zal ik (als ik doorga) waarschijnlijk een bescheiden winst maken. Ik neem aan dat ze dan meteen weer wel met een aanslag klaar zullen staan...?
  • Ik heb in 2007 (en ook in de volgende jaren) nog diverse kosten gemaakt die ik natuurlijk nooit gemaakt zou hebben als ik wist dat ik niet meer zakelijk kon opereren. Inschrijving KvK, reclame, nieuwe bedrijfscomputer, vakliteratuur, huur kantoortje, enz. Is er nu geen enkele mogelijkheid meer om dit als aftrekbare kosten op te voeren? Als ik dit nu meteen in 2008 had gehoord, dan had ik voor 2008 en 2009 maatregelen kunnen nemen, maar door hun late reactie zijn die zakelijke kosten tot in 2010 doorgegaan...
  • Ik kan bezwaar aantekenen tegen deze beslissing. Maar op grond waarvan zou ik dat moeten doen? En heeft dat enige kans van slagen, of verspil ik daarmee mijn tijd?
Mijn huidige WAO uitkering is uiteraard geen vetpot, en de paar duizend euro die ik over 2007 moet terugbetalen komen hard aan. En misschien wordt het nog wel meer als ik ook alsnog de BTW moet gaan afdragen over allerlei kosten (die ik nooit gemaakt zou hebben als ik dit eerder had geweten!). Het is allemaal erg onzeker en onduidelijk.

Ik reken niet op een kant-en-klare oplossing, maar alle hints, tips en pointers worden heel erg op prijs gesteld. Bij voorbaat dank!

Met citaat reageren