Los bericht bekijken
  #1  
Oud 9 maart 2016, 00:36
lrjohnst lrjohnst is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 maart 2016
Berichten: 4
Standaard Winst direct op privérekeningen boeken

Zojuist lid geworden op dit forum omdat ik met een boekhoudvraag zit. Terwijl ik hier aan het rondkijken ben denk ik dat dit nog wel eens een heel interessant en leuk forum kan worden om lid te zijn. Ik hoop dat ik ook kan bijdragen.

Ik ben mijn boekhoudpakket aan het inrichten. Voorheen hadden we een Excelbestand met het hele journaal, winst-en-verlies en balans etc. en daarnaast twee Excelbestanden waar we de winstverdeling van mij en mijn maat in bijhielden. Iedere maand registreerden we het resultaat per maat dan in de boekhouding als volgt:

Winst-en-verlies: "Winstuitkering maat ..." € ...
Balans: "Prevérekening ..." € ...

Nu heb ik begrepen dat het in een VOF of maatschap gangbaar is om de winst aan het eind van het boekjaar op de privérekeningen te boeken (en tot die tijd op een post in te trant van 'onverdeelde winst'). Maar hoe weet je dan hoeveel je als maat / vennoot maandelijks uit je onderneming kan halen voor persoonlijke uitgaven?

Verder zouden we het liefst af willen van de Excelbestanden waar we ook nog eens per factuur uitsplitsen welke maat welke opbrengsten / kosten draagt. Ideaal zou zijn om dit gewoon in de boekhouding zelf al te doen.

Is er bezwaar tegen een systeem dat we in onze boekhouding geen gebruik maken van een post 'onverdeelde winst', maar dat we bij het boeken van de winst, de winst gelijk verdelen over de privérekeningen? Dit zou er volgens mij dan als volgt uit zien:



Indien ik de verkeerde vragen stel hoor ik het natuurlijk ook graag. Ik heb het gevoel boekhouding net pas echt door te krijgen, ondanks dat ik er al jaren mee bezig ben.

Laatst gewijzigd door lrjohnst; 9 maart 2016 om 00:41 Reden: Taalgebruik aanpassen
Met citaat reageren