Los bericht bekijken
  #5  
Oud 18 juni 2008, 10:52
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Uitgaven en nut reclame maken

Aanvulling:

Je vroeg ook hoe anderen omgaan met het maken van reclame.

Toen ik voor het eerst begon als freelancer keek ik allerlei kanten op om reclame te maken. Ik werd gebeld door bladen als reclameweek om maar een bladzijde bij hun te kopen en een aantal keren heb ik dat ook gedaan. Wat leverde het me op? Alleen meer telefoontjes van andere bladen of ik niet een advertentie bij ze wilden plaatsen. Tot zo ver mijn avontuur met het plaatsen van advertenties, want je begrijpt dat ik niet al mijn geld daarin wilde gooien.

Ik heb een website die niet alleen door de portfolio, maar hopelijk ook door het design van de website zelf laat zien wat mijn kwaliteiten zijn. Een jaar nadat ik begonnen was, had ik op die website een bezoekersaantal van zo'n 200 unieke bezoekers per dag. Voor een website van een illustrator is dat veel. Een gedeelte kwam dat omdat ik aan google ads deed, een gedeelte kwam dat rechtstreeks van zoekmachines. Maar wat voor bezoekers kreeg ik? Voornamelijk mensen die op zoek waren naar een plaatje. Vooral op de zoekwoorden "panter" en "vogelspin" kreeg ik veel hits. Je kunt je voorstellen dat ik daar niet blij mee was. Ik ben dus op een gegeven moment gestopt met google ads en ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik mijn website rigoureus op de schop gegooid. Hij heeft nu een veel professioneler uitstraling en mijn bezoekersaantallen zijn gekelderd tot rond de 80 unieke bezoekers per dag. Ben ik daar nu rouwig om? Nee, niet echt. De bezoekers die ik krijg zijn veel meer wat ik graag zou willen: mensen van universiteiten, technologie gedreven bedrijven en (semi-)overheid.

Ook heb ik een weblog. Jammer genoeg kan ik op die statistieken niet goed zien waar de mensen vandaan komen, maar daar heb ik een redelijk vaste ploeg lezers.

Wat doe ik verder aan reclame? Ik heb het geluk dat een gedeelte van mijn werk al als reclame werkt en precies de doelgroep bereikt die ik wil bereiken.
Regelmatig teken ik namelijk voor het magazine De Ingenieur, het lijfblad voor alle WO en HBO ingenieurs van Nederland. Bij veel lezers blijk ik dan ook best wel bekend te zijn en regelmatig komt er via die kant werk op mij af. De Ingenieur is voor mij wel het meest belangrijke blad wat dat betreft, ook omdat ik het werk ervoor zo verschrikkelijk leuk vind.

En verder? Ik ga naar netwerkborrels (moet ik trouwens weer meer gaan doen, is een beetje ingezakt), geef lezingen en workshops en schrijf op forums. En, hoewel niet bij al die activiteiten, let ik goed op waar ik mijn aandacht op richt. Vind ik het prettig om er te zijn, levert het me als bedrijf wat op (en dan hoeft dat zeker niet meteen te zijn. Overigens levert het me ook wat op als ik anderen kan helpen, als je begrijpt wat ik bedoel) en zijn de mensen die er rondlopen ook de mensen tegen wie ik het wil vertellen?

Alles bij elkaar reclame genoeg dacht ik zo.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren