Los bericht bekijken
  #29  
Oud 15 augustus 2007, 16:30
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Hallo allemaal,

Ik denk dat de eerste vraag zou moeten zijn : WAAROM zoek je een boekhoudpakket !??

WIL je geen boekhouder, wil je inzicht in je eigen administratie behouden, of probeer je de kosten van je boekhouder te matigen !?!?

Ik probeer hier bij mijn klanten, die een dergelijke vraag stellen, altijd eerst achter te komen.
En eerlijk is eerlijk... ook voor ons is het jaarwerk en advieswerk het leuke werk en is het voeren van de boekhouding bijna fabriekswerk. En als ik dan kijk hoe we het soms aangeleverd krijgen...

Ik probeer dus ook altijd mee te denken over een werkbare oplossing. Zo beoordelen en verbouwen we soms wel eens een spreadsheetje (ik ben dan ook zeer benieuwd naar het genoemde sheet), maar ook andere oplossingen bekijken we altijd.

Probeert de klant kosten te besparen en meer niet ??
We hebben een invoermodule die klanten in staat stelt zelf de kas, bank, facturen en bonnetjes in te kloppen, welke wij vervolgens in ons eigen boekhoudpakket kunnen inlezen. De softwareleverancier vraagt hier (via ons) € 75,= per jaar voor.

Wil de klant ook enig inzicht in zijn financien ??
Dan kan inderdaad een spreadsheet behulpzaam zijn ; soms door de klant gemaakt en hier en daar aangepast.

Ook kan een (klein) boekhoudpakket uitkomst bieden (maar dat moet de klant dan ook wel willen).
De eerste optie is het "light"-pakket van ons eigen systeem, waarmee we backups kunnen inlezen in ons eigen systeem.

De tweede optie is een pakket naar eigen keuze. Wij werken dan *OF* met een PDF "uitdraai" van de diverse overzichten, zoals een grootboek en een balans, *OF* wij werken met de "Auditfile" die tegenwoordig door veel goede pakketten kan worden geexporteerd.
(Dit is een bestand, bedoeld voor de belastingdienst, maar met de juiste software kan een Auditfile worden bekeken en kunnen alle mutaties over een jaar in detail worden ingezien.)


Dus :
Gaat het om inzicht, of gaat het om kostenbesparing ??
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren