Los bericht bekijken
  #7  
Oud 6 augustus 2008, 13:13
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Van freelance naar bedrijf of toch niet?

Ik ben (na ruim 7 jaar zzp) van a) zzp'er veranderd naar b) mede-eigenaar van een bedrijf (met business partner en daarnaast 1 FTE aan personeel). Mijn zzp-bedrijfje is dus niet zelf groter geworden, maar opgegaan in iets anders, dat overigens wel groter is). Kan je dat ook beschouwen als groei? Ik doe dat wel (het is een nieuwe stap in mijn werkzame leven/business).

Binnen dit bedrijvige drietal speelt ook regelmatig de vraag of we niet naar N=4 moeten. Voor het bedrag dat we nu in de inhuur van freelancers steken, zouden we gemakkelijk een bureauredacteur kunnen aannemen en dan houden we nog geld over. Maar het pobleem is dat er geen medewerker of redacteur bestaat waarin alle competenties van alle ingehuurde freelancers verenigd zijn. Dus uitbreiden is een lastig verhaal waarbij niet geldt dat "1 persoon er bij je omzet verdubbelt", zoals ook Lyonesse terecht aangeeft.

Toch gaan wij (ik) voor groei; in omzet en winst, in activiteiten en in plezier. Of groei in FTE daarbij hoort, is van ondergeschikt belang.
Het leuke van groei is (althans in een bedrijfje met N>1) dat je iets opbouwt. Voor veel zzp'ers geldt dat ze het bedrijf zelf zijn. Ofwel: als de zzp'er stopt, houdt het bedrijf op te bestaan, je kunt het niet verkopen, de goodwill die bestaat is 100% persoonsgebonden.
Hoe denken anderen hierover?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren