Los bericht bekijken
  #4  
Oud 20 oktober 2006, 01:10
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Tekstschrijver vs. journalist

Wat is het verschil? Een journalist is over het algemeen meer gericht op verslaggeving in niet-bedrijfsgebonden media: kranten, tijdschriften, vakbladen en de laatste tijd ook websites en blogs. Daarbij kan het gaan om actueel nieuws en om achtergronden.

Als bedrijfsjournalist kan je die functie van verslaggeving ook invullen (grote ondernemingen kennen veelal interne en externe nieuwsmedia), maar de vraag is tot waar je vrijheid en werkgebied dan reikt. Een tekstschrijver is vaak minder gericht op nieuwsvoorziening en is wat dat betreft breder: hij/zij kan werken voor uiteenlopende opdrachtgevers, waaronder overheid en bedrijven: beleidsstukken, PR-berichten, opleidingsmaterialen, voorlichtingsmateriaal, kennisgerelateerde zaken (intranet/extranet), etc.

De grens vervaagt: er zijn tekstschrijvers die ook journalistiek werk doen. Een voorbeeld: de tekstschrijver die een profiel of portret van een bedrijf, een project of een product schrijft.

Voor mij is de scheidslijn echter duidelijk: wanneer ik voor vakbladen schrijf, functioneer ik als journalist. Ook wanneer ik een onafhankelijk onderzoeksrapport opstel, ben ik journalist. Maar wanneer ik een business case voor een bedrijf schrijf of webcontent produceer voor een organisatie, dan fungeer ik als tekstschrijver. Veel wordt duidelijk als je het relateert aan handelingsvrijheid: tekstschrijvers hebben vaker een vastomlijnde opdracht of taak; journalisten krijgen (hopelijk met name van hun redacteuren) meer ruimte om een eigen invulling aan hun product te geven.
Omgekeerd: journalisten produceren hun materiaal in de context van persvrijheid. Als journalist kan ik een kritisch en genuanceerd verhaal schrijven over een situatie. Als tekstschrijver zal ik meer rekening moeten houden met mijn opdrachtgever en de doelgroep.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren