Los bericht bekijken
  #1  
Oud 27 maart 2009, 14:53
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Question Besprekingen bij klant - vergoeding?

Hallo,

ik ben hier eigenlijk al een paar maand aan het meelezen, maar heb me nu pas geregistreerd, omdat ik eerder altijd gewoon steeds de antwoorden op mijn vragen gewoon kon aflezen doordat andere leden ze al gesteld hadden.
Maar deze heb ik dus niet teruggevonden.

Wat ik me dus afvraag is, vaak vragen klanten dat ik even langs kom voor een eerste kennismaken en bespreking van het project. Dit doe ik dan ook altijd, maar steeds gratis. Op zich vind ik het ok, want het is van mijn kant dan een investering in mijn zaak, want zo'n afspraak resulteert wel elke keer dat ik de job krijg, want anders misschien niet zo zou zijn.
Maar zo'n afspraken kosten mij een hoop tijd en benzine.
Het probleem stelt zich eigenlijk wanneer ik een relatief grote klant heb die bij elke proef dat ik aflever dat persoonlijk wenst te bespreken, dan moet ik me dus telkens verplaatsen (ben quasi een dag kwijt waarin ik veel werk had kunnen verzetten) en dat kost me geld (tijdens mijn verplaatsing kan ik nl. niet werken en dus ook geen geld verdienen + de benzine telkens). Ik vind die afspraken eigenlijk overbodig, maar begrijp het standpunt van de klant wel en wil me daarom best flexibel opstellen. Maar ik vind dat wel dat mijn tijd en kosten moeten vergoed worden. Ik dacht daarom om de tijd van de bespreking gewoon te factureren aan mijn uurprijs + een bijkomende verplaatsingskost. De reistijd die ik kwijtspeel is dan een gunst van mijn kant. Ik zou het wel een beetje verbloemen en bij de factureren dergelijke kosten als "account coördinatie" of dergelijke. Want als ik veel zo'n klanten heb, ben ik op de duur enkel aan het bespreken en schiet er nauwelijks tijd over om echt te werken en verdien ik ook amper geld.

Mijn vraag is dus, of jullie dit vinden kunnen en hoe jullie dit aanpakken zulke situaties?
Met citaat reageren