Los bericht bekijken
  #4  
Oud 22 mei 2008, 14:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe word je usability expert?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JuliaV Bekijk bericht
[usability expert] Is het een kwestie van ervaring opdoen en dus gewoon doen? Of zijn er toch wat uitgebreidere opleidingstrajecten voor?
We hebben hier op Lancelots een heuze usability expert. Joehoe, Jaap!

Citaat:
en dezelfde vraag heb ik over SEO

Daar weet ik wel wat van.
SEO is geen vak zoals andere vakken. Het hangt namelijk aan elkaar van gezond verstand en praktijkkennis van 'algoritmes' van zoekmachines, die bedrijfsgeheim zijn.

Het terrein ontwikkelt zich bovendien zeer snel, waardoor boekenwijsheid snel achterhaald is. Zo lees je bijvoorbeeld nog om de haverklap verhalen over 'meta keywords', terwijl die sinds 2000 ofzo geen rol van betekenis meer spelen. Maar ja, toen stond het in de boekjes en veel 'kennis' in de seo-wereld is overschrijverij.

Er zijn twee stromingen in SEO-land:
  1. Whitehat: Unieke waardevolle content ontwikkelen en deze inhoudelijk zo in elkaar zetten dat het correspondeert met wat mensen zoeken en technisch zo dat zoekmachines het goed ontsluiten. Deze benadering is strategisch, voor de lange termijn en wordt gewaardeerd door bezoekers en zoekmachines. Een whitehat-seo'er denkt als een uitgever.
  2. Blackhat: Allerlei trucjes uithalen om zoekmachines te bespelen en misleiden. Deze benadering is tactisch, voor de korte termijn en wordt soms bestraft door zoekmachines. Een blackhat-seo'er is vooral technicus.
Ik ben een whitehat-seo'er en beschik niet over trucjes om in een competitieve markt snel bovenaan te komen met commerciële informatie. Ik weet wel op lange termijn grote bezoekersstromen te bereiken met informatieve websites.

Hoe word je whitehat SEO-expert?
  1. Basisboeken lezen over zoekmachines, schrijven voor het web, informatiearchitectuur, kunstmatige intelligentie e.d.
  2. De publicaties over bepaalde modellen en algoritmes lezen (pagerank, LSI, Hilltop, theme pyramid e.d.)
  3. De betere weblogs in seo-land volgen.
  4. Je gezond verstand gebruiken.
  5. Zelf doen en experimenteren.
  6. Resultaten van anderen analyseren (de sites bovenaan in de zoekresultaten).
  7. Denken vanuit de (be)zoekers. Wat typt iemand in de praktijk in bij Google? Wat zoekt hij? Waarin is hij nog meer geďnteresseerd?
  8. Bezig zijn met kwalitatief hoogwaardige content, in plaats van met zoekmachines.
Hoe word je blackhat SEO-expert? Door bij zoekmachinemarketingbedrijven te werken die voor grote commerciële opdrachtgevers in zeer competitieve markten het onderste uit de kan proberen te halen. Het helpt als je goed technisch inzicht hebt in hoe zo'n zoekmachine werkt, zodat je het ding kunt misleiden (met cloaking e.d.).
__________________
René
Met citaat reageren