Los bericht bekijken
  #1  
Oud 28 april 2010, 09:32
t_captain t_captain is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 12
Standaard VAR-WUO: wat als de werkelijkheid afwijkt van mijn verwachtingen op het aanvraagformulier?

Goedemorgen allemaal!

Ik ga over een paar maanden starten als ZZP-er met als werkzaamheden het adviseren van klanten rondom IT systeemrealisatie. Deel van die werkzaamheden zijn inderdaad evalueren, rapporteren, coachen en trainen. Maar een belangrijk deel zal ook bestaan uit het aktief meedraaien in de ontwikkelteams, met andere woorden software ontwikkelen.

Ik wil binnenkort mijn VAR aanvraag versturen. Mijn doel is een VAR-WUO.

Nu zie ik enkele potentiele problemen:

1. investeringen
Ik verwacht ongeveer 1200 a 1500 euro te investeren. Tenzij ik kies om een auto op de zaak te zetten, dan wordt het een stuk meer. Die keuze is nog niet gemaakt.

--> stel dat ik invul dat ik verwacht meer dat 2500 te investeren (gemiddelde getal tussen de optie wel of geen auto in de zaak ligt boven de 2500), en ik besluit naderhand toch om de auto prive te gaan rijden. Wordt dat bij controle achteraf gezien als een afwijking van de VAR waardoor de WUO alsnog ter discussie wordt gesteld? Heeft het nut om in bijlage bij de aanvraag toe te lichten dat deze keuze nog niet is gemaakt?

2. aantal klanten
Ik ben van plan om 3 in te vullen voor 2010. Een grote en twee kleinere. Maar het kan gebeuren dan ik wel een langdurig project vind en geen korte advies- trainings- of audit klussen. Dan zit je meteen met die 70% bij een opdrachtgever.

--> ook hier de vraag, wordt dit achteraf aangemerkt als een omstandigheid die je VAR ongeldig maakt?

Hoe gangbaar is uberhaupt een controle achteraf? Stel, ik vul de VAR aanvraag in zoals boven en ik vindt uiteindelijk 1 opdracht. Met die opdracht ben ik de rest van het jaar bezig. Ook zou ik misschien besluiten om de auto prive te rijden, waardoor de investeringen beperkt blijven tot 1200 euro. Wel kom ik aan het eind van het jaar netjes met een ondernemersaangifte IB waarin in bijvoorbeeld 40.000 euro omzet opgeef in een half jaar tijd. Verwachten jullie dan problemen?