Los bericht bekijken
  #14  
Oud 10 november 2010, 13:14
Grover Grover is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2006
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JokeHeikensTekst Bekijk bericht
Jazeker kun je dat. Het zijn kosten die je maakt om geld te verdienen. Als je boekhoudster dat niet weet, is het niet zo'n goede boekhoudster... ;-)

Succes,

Joke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Ja dat mag, als de training er voor zorgt dat je kennis van je vakgebied vergroot. De reiskosten i.v.m. je training zijn aftrekbaar tot 1500.
Hallo Joke en Kau,

Mijn dank voor jullie input!

Eerder begreep ik van mijn boekhoudster dat: pas als ik facturen uitgeschreven aan cliënten (eigen praktijk) kon overleggen, kon ik de studie (t.b.v. de eigen praktijk) als bedrijfskosten opvoeren.

Ik heb nu de volgende uitleg gekregen van mijn boekhoudster:

----
'Je staat niet te boek als ondernemer, maar als privé-persoon die inkomsten verwerft uit overige werkzaamheden. De Belastingdienst zal dan ook kijken naar de herkomst van je totale inkomen en zij zullen dan niet verder komen dan de 'inkomsten uit overige activiteiten'. De BD zal vervolgens met de aftrekbaarheid van kosten omgaan zoals zij dat doen met privé personen. Dit betekent helder en duidelijk dat er géén reis- en verblijfskosten kunnen worden opgevoerd als bedrijfskosten'.
----

Daar kan ik het helaas mee doen . Mijn hoofdinkomen is mijn parttime vaste baan en ik ben zonet gestart met mijn eigen praktijk en heb daarin dus (nu nog) bijzonder weinig inkomen. Mijn boekhoudster heeft erg veel klanten onder haar (ook grotere firma's), dus ik kan haast niet twijfelen aan haar kennis (volgens mij zit dat ook goed), maar ik ben ervan overtuigd dat ze vorig jaar had aangegeven dat ik juist wél de cursussen (cursuskosten, inclusief reis en verblijfskosten) kon opvoeren als bedrijfskosten als ik eenmaal facturen gingen uitschrijven. Blijkbaar is ook dit nu niet voldoende, want ik sta blijkbaar te boek als privé-persoon en mijn inkomsten uit mijn eigen praktijk zijn nihil in vergelijking met mijn partime vaste baan...

Wie het weet mag het zeggen ,

De volgende vragen komen nu in mij op:

1: Wanneer (wat zijn de criteria?) kom ik dan te boek te staan als ondernemer ipv prive-persoon met neveninkomsten?
2: Maar ookal zou ik te boek staan als ondernemer, dan nog krijg ik bijzonder weinig inkomsten binnen via mijn eigen praktijk (halloooooo; ik ben ook net begonnen, nietwaar?! ), dus als ook dit laatste (de inkomsten uit praktijk) meeweegt in de toestemming om mijn cursuskosten (incl. verblijf en reis) op te voeren als bedrijfskosten, dan zal dit de komende jaren dus gewoon onmogelijk zijn, want ik zal de komende jaren veel meer verdienen via mijn vaste baan dan via mijn stapje-voor-stapje-op-te-bouwen eigen praktijk...

Werkelijk... dit is niet echt wat je noemt een goede stimulans...

In ieder geval erg bedankt voor alle input: leerzaam! Mocht er iemand nog iets zinnigs over te zeggen hebben/mij een advies kunnen geven dan hoor ik het graag!

Ik wil gewoon bijzonder graag mijn winst drukken (ik heb ook nog wat inkomsten uit andere overige activiteiten : deze staan (min of meer) los van mijn eigen praktijk) en hiervoor de cursussen gebruiken die ik simpelweg nodig heb om van mijn praktijk een succes te maken!
Met citaat reageren