Discussie: Bankrekening openen
Los bericht bekijken
  #7  
Oud 22 juni 2010, 08:45
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Bankrekening openen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik het een goed punt als je als ondernemer nadenkt over de kosten die je maakt.

Het is een klein puntje in de stelregel die ik vaak met starters hanteer

"vandaag ben je in loondienst, morgen start je een eigen onderneming en dus ben je in staat om veel meer over te houden"

En 1 van de basisregels daartoe is dat je nadenkt over de prijs kwaliteit van de dienstverleners , lees banken. Waarom zou je een dure zakelijke rekening openen als je een goedkopere particuliere rekening kunt openen? Ik zie ook niet in waarom de belastingdienst hier problemen over zou maken. Uiteindelijk gaat het om een prive onderneming die in jouw prive aangifte terecht komt.

Mijn advies zou dus altijd zijn "open een particuliere" rekening als de bank het toelaat en gebruik die voor je onderneming. Laat de fiscus maar aantonen dat je geen onderneming bent...en geen onderneming ? dan ook geen belasting betalen dus in dat perspectief wordt die particuliere rekening wel heel goedkoop! Dit laatste is wellicht cynisch bedoeld maar laat de belastingdienst maar aantonen dat je geen ondernemer bent als je het wel bent, ik geef ze weinig kan.
Maar dat is nu net het punt: de bank laat het niet toe om een particuliere rekening zakelijk te gebruiken. En een onderneming is natuurlijk nooit privé, anders heette het wel een hobby.

Ook ik ben een voorstander van de kosten zo laag mogelijk houden (en natuurlijk van zo min mogelijk belasting betalen, etc.), maar ik vind wel dat je je gewoon aan de spelregels moet houden.

Bovendien zitten de kosten 'm zeker in de eerste jaren niet in die bankrekening. Bij de Rabobank hadden ze destijds (en volgens mij is dat gewoon een doorlopende actie) een actie waarbij je +- €25,- per jaar betaalde, inclusief pas. Nu ik die periode (volgens mij 2 jaar) voorbij ben, is het aanzienlijk duurder, maar dat hoort er nu eenmaal ook bij.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren