Los bericht bekijken
  #2  
Oud 24 december 2009, 14:03
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: o.a. over voorschotten factureren / kleine ondernemersregeling / vast werk & freelance werk

Allereerst vind ik dat je een leuke onderneming hebt, heel aparte job lijkt me!

Je hebt behoorlijke vragen gesteld, maar ik zal proberen deze zo kort mogelijk te beantwoorden.

a
Het voorschot zou na optelling van loon, doorberekende kosten etc. op het totaalbedrag van de factuur in mindering moeten komen. Uit de tekst kan ik niet precies halen hoe dit gegaan is, maar helemaal goed denk ik niet, maar dat heeft ook met vraag b te maken. In ieder geval hoef je geen creditfactuur voor een voorschotnota te maken.

b
Helaas niet! Dat kan geen negatief bedrag zijn, behalve als er sprake is van een creditfactuur.
Je had wel! NL BTW moeten berekenen, aangezien de plaats van jouw dienst (in dit geval) in NL is. Op de voorschotnota bereken je btw. Op de definitieve nota bereken je de gemaakte kosten door tegen het netto bedrag (de btw over deze kosten vraag je terug bij de aangifte btw). Jouw gage, nettokosten minus het nettobedrag van jouw voorschot is dan de definitieve nota ex btw. Over dit bedrag breng je vervolgens btw in rekening en deze moet je afdragen.

c
Ja, dat is in 1 aangifte. Je kunt met jouw wachtwoord en gebruikersnaam bij de Belastingdienst inloggen om het aangifteprogramma voor ondernemers te downloaden. Ik raad jou echter aan dit voor je te laten doen.

d
Moeilijk te zeggen, nu het met de in rekening gebrachte btw niet goed is gegaan. In ieder geval krijg je deze korting over het saldo van de door jou minus de aan jou (voorbelasting) in rekening gebrachte btw. Dus niet alleen kijken naar de btw die je in rekening hebt gebracht!

e
Middels de aangifte van het 4e kwartaal, kun je de kleine ondernemersregeling van het gehele jaar toepassen en zo eventueel de bedragen van de voorgaande kwartalen terugvragen.

Als ik je verder kan helpen, neem dan maar telefonisch contact met mij op.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren