Los bericht bekijken
  #12  
Oud 21 februari 2008, 12:45
Life Creations Life Creations is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 24 november 2006
Berichten: 69
Standaard Re: Balans tussen intuïtie en ratio

Hai Marlies,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babaga Bekijk bericht
Hej Lucy,
ik denk dat creatief denken en gebruik maken van de ratio niet (helemaal) scheidbaar zijn. Ik gebruik bijvoorbeeld mijn ratio om out of the box te kunnen denken :-).
haha, grappig. Ik denk dat je juist je intuitie voor out of the box denken gebruikt.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Einstein, die dus in momenten van ontspanning (het moment waarop het mogelijk is intuitie naar boven te laten komen) tot zijn ideeen is gekomen. Dit geldt ook voor andere grote geesten. [/quote]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babaga Bekijk bericht
Bij een probleem (of uitdaging ) probeer ik daar vanuit allerlei invalshoeken naar te kijken. Ook vanuit schijnbaar onmogelijke invalshoeken. Dit levert met enige regelmaat zeer creatieve oplossingen op. Natuurlijk komt de creativiteit wel om de hoek kijken wanneer je 'onmogelijke' invalshoeken bedenkt.
Volgens mij komen creatieve oplossingen dus uit je intuitie. Je ratio kan alleen maar kopieren en dingen verschuiven, geen nieuwe dingen bedenken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babaga Bekijk bericht
Het punt is denk ik dat je jezelf geen grenzen moet stellen bij het denken of brainstormen. Je moet iets pas als onmogelijk verwerpen als je het hebt uitgedacht of -geprobeerd.
Dat ben ik zeker met je eens!

Groeten,

Lucy Schaaphok
www.life-creations.nl
Met citaat reageren