Los bericht bekijken
  #1  
Oud 5 juni 2008, 20:12
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard VAR-wuo en belastingdienst oordeelt toch loonheffing

Hoi,
Vandaag iets bizars, ben benieuwd of iemand van jullie ook deze ervaring heeft:
Ik werk al jaren op basis van een VAR-wuo. Ook bij een bedrijfsbezoek door de Belastingdienst is expliciet geoordeeld dat deze terecht is afgegeven. Situatie is ook al die jaren hetzelfde gebleven, kortom: geen twijfel aan VAR-wuo.
Een van mijn opdrachtgevers werkt met een groot aantal freelancers. Bijna al deze freelancers hebben een VAR-row. De opdrachtgever heeft nu aan de Belastingdienst een beoordeling gevraagd van deze "samenwerkingsrelaties". De Belastingdienst heeft aan deze opdrachtgever te kennen gegeven dit te zien als loondienstverband (heel vreemd gezien de situatie en werkwijze, maar goed).
Wat ik erg vreemd vind is dat ik enerzijds een VAR-wuo heb en anderzijds de Belastingdienst bij de opdrachtgever gaat beoordelen dat hier sprake is van een loondienstverband. Voor alle duidelijkheid: ik heb met deze opdrachtgever exact dezelfde (VAR-wuo proof) overeenkomst gesloten als met al mijn andere opdrachtgevers.

Graag jullie mening over het volgende:
Kan het zo zijn dat de BD mijn werkzaamheden beoordeelt als VAR-wuo en vervolgens bij een opdrachtgever deze zelfde werkzaamheden beoordeelt als loondienstverband? Zo ja, hoe betrouwbaar is dan een VAR-wuo????
Herkennen jullie dit, c.q. heb je vergelijkbare ervaringen?

Uiteraard zal ik mijn contactpersoon bij de BD hier ook naar vragen maar ik benbenieuwd naar jullie ervaring en mening.