Los bericht bekijken
  #10  
Oud 14 maart 2006, 09:47
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Relatie met je boekhouder

Ik heb toen ik als eenmanszaak begon meteen ook jaarrekeningen laten maken, dat hoefde niet , maar was erg fijn toen ik later een zakelijk krediet wilde.
Ook ik heb de klassieke starters fout gemaakt om niet te reserveren voor de inkomstenbealsting. Dat sloop er een beetje in omdat ik elk jaar groeide en er elk jaar veel meer geld binnenkwam. De eerste jaren is de belastingdruk zowieso laag vanwege startersaftrek en aanloopverliezen.
Tweeenhalf jaar na de start van het eerste jaar kwam de eerste IB aanslag, een jaar later had ik extra uitstel zodat de aanslag over het tweede jaar pas bijna vier jaar na de start kwam.

Het derde jaar was goed geweest en leverde voor het eerst een grote aanslag op; die kwam in het vijfde jaar na de start. Ik had toen net de eenmanszaak omgezet in een BV, zodat ik per kwartaal in het lopende jaar IB moest betalen. De oude IB aanslag van twee jaar daarvoor kwam daar bij, als prive last.
Ik ben toen maar gaan reserveren voor de IB over het vierde jaar die nog moest komen.

Achteraf denk ik dat mijn accountant gewoon heel concreet aan de hand van de prognoses aan mij had moeten voorrekenen wat mijn Betalingsverplichting zou zijn en wanneer ik zou moeten betalen.

__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren